iPad şi BlackBerry „de România” – creaţiile unui inginer fără diplomă din Braşov
Săptămâna aceasta se lansează pe piaţa internă primele BlackBerry şi iPad-uri „de România”. Telefonul va costa 519 lei, iar tableta PC – 899 de lei, TVA inclusă. Sunt creaţiile unei firme din Braşov care sub marca sa, Allview, a mai produs până acum LCD-uri, GPS-uri sau telefoane mobile dual-SIM
„iPad-ul de România” se numeşte PC Allview AllDro. Rulează sistemul de operare Google Android 2.1, are ecran de 7 inci, conectivitate Wi-Fi, memorie internă de 2 GB (ce poate fi extinsă până la 32 GB), port mini-USB, integrează funcţii multimedia, office şi de comunicare „ultimul răcnet” – facebook, PushMail, e-book, e-buddy, office, permite efectuarea apelurilor VOIP, iar cu ajutorul cablului HDMI inclus pot fi redate pe un televizor corespunzător fotografii şi înregistrări video fullHD. Preţ cu TVA: 899 lei.
„BlackBerry-ul” va fi primul telefon dual SIM 3G Qwerty românesc. Dispune de un ecran TFT de 2,4 inci, tastatură Qwerty, conexiune 3G, Wi-Fi, GPRS, EDG şi Bluetooth şi permite accesul la internet fără abonament la vreo firmă de telefonie, graţie aplicaţiei inovative PushMail-Mobiquus, care facilitează o sumedenie de lucruri – de la înştiinţarea la primirea unui e-mail, până la deschiderea ataşamentelor pdf, rar, zip, a documentelor de tip foto-video şi a fişierelor din suita Office, inclusiv Microsoft Office 2007. Costă 519 lei, cu tot cu TVA.
De la agricultură la IT
Allview sună cât se poate de englezeşte, dar este un brand inventat într-un cartier de la marginea Braşovului, unde tronează acum pe o clădire din metal şi sticlă ridicată în buza Căii Bucureşti. „Tăticul” lui este Lucian Peticilă, un tip de 41 de ani aparent jovial, dar mai degrabă scump la vorbă, care se recomandă „braşovean sadea, născut şi crescut în cartierul Noua”.
Lucian Peticilă a ajuns pe ocolite în lumea IT-ului. Povestea lui începe în 1991. „M-am gândit aşa: ori să fiu un foarte bun inginer pe zona de cercetare şi inovaţie în electronică şi IT, într-o firmă din ţară sau de-afară, plătit cu două-trei mii de dolari pe lună, dar făcând numai ce i se spune – ori să am propria mea afacere, să fiu propriul meu stăpân şi, în timpul liber, să fac cercetare, că asta-mi place cel mai mult să fac, chiar dacă n-am diplomă de inginer, nici n-am nevoie de aşa ceva ca să încerc să pun în aplicare orice idee îmi trece prin cap”, îşi aminteşte Lucian Peticilă. Aşa că primul său pas spre lumea IT-ului a fost să abandoneze facultatea în anul II.
Al doilea pas a fost să-şi pornească o afacere în agricultură, producând cereale pe la Comarnic. Deşi îi mergea bine, a ajuns la concluzia că nu asta şi-ar dori să facă toată viaţa. A trecut la comerţ cu electronice şi electrocasnice, aduse mai ales din Germania. Din nou i-a mers bine dar din nou s-a reprofilat. Şi-a pus pe picioare propriile linii de asamblare, două la număr, şi astfel au apărut pe piaţă primele televizoare şi primele DVD-uri „sută la sută româneşti, fabricate la Braşov”.
„Ceva mai bun pentru ţara asta”
Şi astfel a venit pe lume Allview, brandul românesc de pe produsele unei firme de la poalele Tâmpei, şi ea cu nume englezesc, Visual Fan SRL. Un brand la existenţa şi dezvoltarea căruia „pun osul, adică mintea”, zilnic, de multe ori din zori şi până-n noapte, 35 de angajaţi cu carte de muncă, plus câţiva colaboratori „când e nevoie, şi e mereu nevoie”. Lefurile sunt, bineînţeles, confidenţiale, „dar dacă oamenii nu pleacă în altă parte, înseamnă că sunt suficient de motivante, nu?”
Gândul de a se lua la trântă cu giganţii, într-o lume în care lupta pentru supravieţuire e crâncenă, fără milă sau scrupule, nu i-a speriat nicio clipă pe Lucian Peticilă şi „trupa” sa: „Am fost convins, din primul moment, că putem avea locul nostru pe piaţa românească, să facem ceva mai bun pentru ţara asta decât fac ei. Ce fac ei, fac mai ales pentru piaţa internaţională, nu se adresează în special pieţei româneşti, în timp ce noi ne adresăm aproape în exclusivitate pieţei din România şi vrem să facem lucrurile altfel decât le fac ei. Adică să creăm nişte produse care să fie altfel decât ceea ce există în piaţă, adaptate în primul rând pentru piaţa românească, dotate cu softuri şi servicii care să aducă plusvaloare, pe care marile firme din domeniu fie nu le au, fie le au dar nu le prea oferă la noi.”
Made in China, „deşi mâna de lucru a ajuns mai scumpă decât în România”
Softurile produselor Allview nu sunt creaţie proprie, „pentru că suntem o companie mică, nu avem potenţa să dezvoltăm intern softuri superspecializate”. Aşa că a fost „pusă la treabă” globalizarea: „Contactăm diferite companii din zona de software, din Europa, cu care dezvoltăm împreună softurile de care avem nevoie. Apoi, browserul nostru de internet este în State, Bolt se numeşte, am participat împreună cu dânşii, în martie anul acesta, la Târgul de la Barcelona, specializat pe telefonie GSM. Iar acum am terminat şi implementăm prima versiune de PushMail pentru telefoanele cu suport Java”.
Din 2008, când în oferta ALLVIEW figurau de-acum şi GPS-urile, şi LCD-urile, iar „familia” s-a mărit cu primul model de telefon dual SIM, producţia s-a mutat de la Braşov … în China: „Costurile de fabricaţie din România deveniseră prea mari, plus că nu găseam în ţară furnizorii de componente de care aveam nevoie. De exemplu, producători de carcase de telefoane sunt la noi doar vreo trei, patru, de la care nu prea ai ce să alegi, în timp ce într-un oraş din China găseşti 7-800 de producători de carcase, poţi alege orice pofteşti în materie de design, culoare, tehnologie şi aşa mai departe. Aşa că, la ora actuală, aici la Braşov mai facem doar testările, upgrade-urile de soft, partea de servicii şi service şi ceva pe partea de logistică, pentru expedirea produselor venite din China la firmele de distribuţie”. În scurt timp însă a venit şi surpriza: producţia în China s-a dovedit la fel de costisitoare ca în România, „mâna de lucru a ajuns să coste mai scump la chinezi decât la noi, singurul avantaj este că în China găsim tot ce ne trebuie în materie de componente, indiferent de ce produs de-al nostru vorbim.”
Telefoanele româneşti – produse de furnizori Samsung şi LG
Cu fabricarea de mobile dual SIM – 17 modele la ora actuală, majoritatea cu ecran tactil – a fost o întreagă poveste: le-a descoperit în China, unde începuseră să se fabrice masiv prin 2007, şi s-a gândit imediat că ar putea da lovitura cu ele pe piaţa românească „dacă erau făcute ca lumea, nu ştifturi de doi bani, cum apăruseră între timp şi pe la noi”. Timp de un an de zile, nemulţumit de calitate, i-a luat la puricat pe mai toţi producătorii chinezi, până când a găsit, la Shanghai, o firmă „care ştia să facă şi calitate, sub toate aspectele, dovadă că producea şi pentru concernul LG”.
Apoi, pentru procesoare – fiecare telefon Allview are două – căutările l-au dus în Taiwan, „unde am găsit producători cu tehnologie foarte modernă, care lucrează pentru LG, Samsung şi aşa mai departe şi care ne produc procesoarele exact după specificaţiile pe care le dăm noi”. În cele din urmă, în a doua parte a lui 2008, mobilele Allview dual SIM au intrat în producţie de serie: procesoarele fabricate în Taiwan ajung la firma producătoare de telefoane din Shanghai, care le încorporează în aparate, după care acestea vin „acasă la Braşov”, unde, în funcţie de model, „le facem upgrade-ul de software, le adăugăm diverse aplicaţii de concepţie şi licenţă proprie Allview şi apoi le trimitem firmelor care se ocupă de vânzarea lor”.
Dorinţă imposibilă
Dincolo de toate, Lucian Peticilă are şi o „dorinţă imposibilă”: să readucă într-o bună zi în România întreaga producţie Allview din China. „Dacă aş găsi în România furnizorii pe care-i am în China, aş aduce imediat înapoi la Braşov toată fabricaţia, fără nici o discuţie. Numai că, din păcate, aşa ceva nu cred că va fi posibil în următorii 10 ani cel puţin, în primul rând pentru că statul nu-i ajută cu nimic pe cei care ar vrea să producă”, oftează Lucian Peticilă.
Partajează acest conținut:
Publică comentariul