Există un spaţiu mirific, o lume a celor mici în care, atunci când păşeşti, chiar şi în goana “depunerii” micuţului, (“Iute ca biciul/Că-ţi pierzi serviciul”), zăboveşti preţ de o clipă să admiri un peisaj de poveste.

Este Grădiniţa „Floare de colţ”, de pe Malul Spitalului.

Pereţii coloraţi şi desenaţi cu scene de basm, hărmălaie de copii, părinţii preocupaţi de „primenirea” (dezbrăcat-îmbrăcat) micuţului („De ce oare mami e aşa grăbită?” – cei mai mari au înţeles!) şi maşinile, care nu mai prididesc să ocupe un spaţiu de parcare şi apoi, să demareze în trombă către serviciu, după ce-şi ştiu copilul în siguranţă.

Timp de zece ore, căci programul de la 7 la 17 acoperă cele mai diverse decalaje de program.

Ce e mai reconfortant decât să-ţi ştii odorul educat, îngrijit, „mâncat şi dormit”, iar tu să munceşti cu spor, mai ales acum, când „bonei” îi merge vestea că se deda la surprise, neplăcute.

Sunt zece ani de când destinele grădiniţei “step by step” „Floare de colţ”, cu program prelungit, sunt conduse cu pricepere şi abnegaţie de doamna Maria Petre, doamna directoare pentru părinţi şi colegi, “Mia” pentru copii…

ARGUMENT: DE CE GRĂDINIŢA „FLOARE DE COLŢ”?

Grădiniţa este amplasată la poalele munţilor Bucegi, pe crestele cărora creşte, ocrotită de lege, „Floarea de colţ”.

În grădiniţa noastră sunt ocrotiţi şi educaţi 80 (în anul 2007 – N.A.) de „flori de colţ” ocrotite de societate precum “Floarea de colţ” – monument al naturii.

Încă din anul şcolar 1999-2000, grădiniţa noastră, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Prahova şi Primăria oraşului Sinaia, organizează anual, în data de „1 iunie”, Festivalul „Floare de Colţ”, la care participă sute de copii preşcolari din grădiniţele judeţului Prahova. (Director Maria Petre, în revista „Dialog Info-Sind”, nr. 13, ianuarie 2007

„Toţi am fost copii, să ne aducem aminte cu drag de anii copilăriei şi de grădiniţa unde ne-au fost îndrumaţi primii paşi.

Ne gândim şi astăzi cu deosebit respect la dascălii care au contribuit la educarea noastră şi au avut răbdarea şi căldura sufletească pentru fiecare dintre noi. Oare nu fiecare dintre noi ne dezlipeam cu greu şi cu lacrimi în ochi dimineaţa de părintele care ne ducea la grădiniţă, dar zâmbetul înlocuia lacrimile de îndată ce doamna ne povestea ceva vesel si ne învăţa un joc nou?

Toţi am îndrăgit leagănele din curtea grădiniţei, la care alergam să ajungem primii şi roata în care ne învârteam până ameţeam.!

(Vlad Oprea, „La mulţi ani, „Floare de Colţ”!, aceeaşi revistă)

„SIMT ŞI CRED CĂ AM FOST ALEASĂ SĂ FIU EDUCATOARE”

Discuţia cu doamna directoare decurge firesc, natural. Trebuie să ştiţi că am răpit-o un timp de la obligaţiile de educator (nu-mi pasă de cei de la guvern, vremelnici ca zăpada, iarna, care decretează „profesor de presolari”, eu le zic educatori, că aşa a zis şi bunicu’, şi mama, şi tata…)

Să ştiţi că, director fiind, participă – şi încă cu mai mare plăcere – la „misiunea” de educator, la „Piticii voioşi”, adică la ţâncii de 3 ani.

A acceptat cu plăcere să răspundă unui chestionar amplu, care a debutat cu o aserţiune şi întrebare legitimă:

DE CE AŢI ALES SĂ FIŢI EDUCATOARE?

Moise Neamţu: Sunteţi formator de opinie, formator de caractere. De când aţi avut „atracţie”pentru „meseria” de educator şi ce sacrificii presupune o abordare corectă, devotată, a „misiunii” dumneavoastră?

Maria Petre: Încă din copilărie am manifestat atracţie pentru „meseria” de educatoare. De ce? Eram singura dintre copiii de pe strada mea care nu avea un frate sau o soră (am o singură soră, mai mică cu 13 ani). Am fost nevoită să caut strategii astfel încât copiii de pe strada mea să vină la mine acasă şi să se joace cu mine.

Mai târziu, exemplu de comportament adecvat cu copiii mi-a oferit învăţătoarea mea, care era şi este DOAMNA satului – mi-am dorit să fiu ca ea.

Dacă am reuşit sau nu, rămâne de văzut.

Legat de misiunea pe care o am în calitate de educatoare, aceea de deschizător de drumuri către cunoaştere, oferind şanse egale de dezvoltare tuturor copiilor, pot afirma că atunci când simţi că nu poţi face mai bine nimic altceva decât să educi copiii, aceasta nu presupune sacrificii – totul vine din ceea ce simţi şi crezi. EU SIMT ŞI CRED că nu eu mi-am ales meseria de educatoare, ci AM FOST ALEASĂ SĂ FIU EDUCATOARE.

„PITICI VOIOŞI”, „ALBINUŢE”, “FLUTURAŞI”, “GREIERAŞI”…

MĂI, COPII, LA VOI E MEREU PRIMĂVARĂ!

Moise Neamţu: An de an vă confruntaţi cu o avalanşă de cereri şi structura grupelor suferă modificări. Vă rugăm să ne precizaţi numărul de preşcolari, grupele (nume) şi ce alte unităţi de preşcolari aveţi.

Maria Petre: În acest an şcolar, 2011-2012, în grădiniţa “Floare de Colţ”- unitate cu personalitate juridică şi în grădiniţele arondate au fost înscrişi 286 de copii preşcolari, după cum urmează:

Grădiniţa cu program prelungit “Floare de Colţ”:

– 4 grupe cu 124 de copii preşcolari;

Grădiniţa cu program prelungit şi program normal „George Enescu”:

– 2 grupe cu program prelungit – 43 de copii;

– 2 grupe cu program normal – 64 de copii;

Grădiniţa cu program normal „Fluturaşii”

– 2 grupe cu program normal – 55 de preşcolari.

Am inversat ordinea răspunsurilor pentru a se putea observa numărul mare de copii preșcolari de la fiecare grupă. Menţionez că în conformitate cu Legea Educaţiei Naţionale, numărul maxim de copii într-o grupă este de 20.

Astfel, se poate observa că în grădiniţele sinăiene frecventează un număr de 86 de copii preşcolari, peste norma didactică stabilită prin lege. Am aprobat toate cererile pornind de la considerentul că toţi copiii au dreptul la educaţie.

GradinitaLegat de modificarea structurii grupelor de preşcolari – aceasta se întâmplă numai la grădiniţele cu program normal, unde grupele nu sunt omogene ca vârstă.

La grădiniţa „Floare de Colţ”, avem patru grupe de preşcolari, pe vârste:

  1. Grupa „Piticii Voioşi” – mică – 3 ani;
  2. Grupa „Albinuţelor” – mijlocie – 4 ani;
  3. Grupa „Fluturaşilor” – mare – 5 ani;
  4. Grupa „Greierașilor” – mare, pregătitoare – 6-7 ani.

DEDICATE COPIILOR… ALTFEL NU SE POATE!

Moise Neamţu: Ion Heliade Rădulescu a îndemnat: „Părinţi, învăţători, voitori de bine, luaţi seama cu copiii cu care vă încărcaţi!”

Într-un experiment continuu al educaţiei româneşti, ce greutăţi întâmpinaţi, dincolo de „misiunea” pe care o aveaţi, să zicem, acum zece ani?

Maria Petre: Bine zis, „Într-un experiment continuu al educaţiei româneşti”, dar ar fi potrivit să adaugăm și cum răspundem provocării de a educa copiii care la vârsta de 3 ani nu se mai joacă cu păpuşi şi trenuleţe, ci accesează jocuri pe calculator. Din acest punct de vedere, misiunea educatoarei este din ce în ce mai greu de îndeplinit, necesitând efectuarea cursurilor de perfecţionare continuă, întâlniri şi consultări cu psihologi, consilieri şcolari, medici pediatri și, nu în ultimul rând, părinţi ai copiilor.

Pentru a oferi servicii educaţionale de calitate copiilor şi părinţilor, începând cu anul şcolar trecut, la Grădiniţa „Floare de Colţ” a fost înfiinţat „Centrul de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare”, C.R.E.D., printr-un parteneriat între Primăria Sinaia şi Inspectoratul Școlar Judeţean Prahova, cofinanțat de Guvernul României şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei şi implementat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării.

Au fost organizate întâlniri cu cadre didactice, părinţi, consilieri şcolari, psihologi, logoped, în care specialiştii menţionaţi mai sus au prezentat informări legate de evoluţia copiilor, probleme educative cu care ne confruntăm, soluţii şi răspunsuri la multitudinea întrebărilor adresate de către cursanţi.

În luna martie avem planificată întâlnirea cu medicul pediatru.

Educatoarele care nu vor înţelege că pentru a răspunde anumitor provocări este nevoie de perfecţionare continuă nu vor putea răspunde nevoilor copiilor preşcolari.

SINAIA – CAPITALA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PREŞCOLAR

Moise Neamţu: Dotările (mobilier, P.C., multimedia) permit o educaţie europeană. Cum a apărut “Step by step” şi ce impact a avut pentru “vechea gardă”? Ce proiecte aveţi pentru viitor?

Maria Petre: O să-mi încep răspunsul folosindu-mă de un citat din CARTEA DE ONOARE a grădiniţei (schimb de experienţă cu directorii de grădiniţe – 2009): „Vă felicit că aţi osândit, dar aţi reuşit să mutaţi “capitala” învăţământului preşcolar la Sinaia! Cu preţuire, Nina Grigore.

Toate acestea au fost posibile numai în urma unei comunicări eficiente şi documentate cu Primăria Sinaia.

Cum a apărut “Step by step”? A apărut acum 10 ani, din dorinţa de a ne răspunde nouă, educatoarelor, la nişte întrebări legate de găsirea a noi strategii de educaţie care să corespundă generaţiilor actuale de copii. Învățarea “Pas cu pas” este concentrată pe copil şi îi oferă acestuia posibilitatea să înveţe ce trebuie, dar în ce moment al zilei doreşte el.

La nivel de grădiniţă, toate educatoarele au dorit să se perfecţioneze şi au efectuat cursurile necesare pentru a obţine atestatul de “Educatoare Step by step”.

Am încercat, cu ani în urmă, continuarea acestui mod de educaţie şi în şcoală, dar nu am reuşit.

Pentru viitor, continuăm să ne perfecţionăm astfel încât activitatea noastră să fie benefică.

„STEP BY STEP” SAU GRĂDINIŢĂ TRADIŢIONALĂ?

Moise Neamţu: Cum se aseamănă şi care sunt diferenţele între grădiniţa tradiţională şi „Step by step”?

Maria Petre: Atât în sistemul tradiţional de învăţământ, cât şi în alternativa educaţională „Step by step”, se respectă curriculumul naţional şi cel la decizia unităţii de învăţământ (activităţi opţionale, extraşcolare).

Diferenţa constă în organizarea claselor şi forma de predare-fixare-evaluare. În sistemul tradiţional, acestea se fac frontal – cu întreaga grupă de copii în acelaşi timp, pe când în alternativa educaţională „Step by step” se lucrează în grupuri de 5-6 copii, pe centre de activitate, sala de clasă fiind structurată pe 7 centre de activitate, după cum urmează: centrul de alfabetizare, centrul de ştiinţă, centrul de artă, centrul de construcţii, centrul de nisip şi apă, centrul joc de rol, activitatea fiind centrată direct pe copil, pe nevoile şi dorinţele lui din ziua respectivă.

„WALDORF” – MOD DE ÎNTREBUINŢARE

Moise Neamţu: Vom atinge un subiect sensibil: Controversa legată de „Școala Waldorf” la Sinaia trebuie explicată, iar zvonurile despre unele oprelişti trebuie curmate. Vă rog să explicați ce presupune învăţământul Waldorf – ca logistică – şi cum se poate aplica aici.

Maria Petre: La solicitarea scrisă a părinţilor, adresată Grădiniţei „Floare de Colţ” Sinaia – unitate cu personalitate juridică, aprobată în Consiliul de Administraţie al grădiniţei şi cu aprobarea Consiliului Local Sinaia care urmează să cuprindă în reţeaua şcolară o grupă de învăţământ preşcolar în alternativa educaţională Waldorf, se poate înfiinţa această grupă.

Posturile didactice care vor lua fiinţă se vor ocupa prin concurs organizat de către unitatea de învăţământ cu personalitate juridică, în conformitate cu Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011.

Pentru a solicita înfiinţarea grupei Waldorf este necesar ca părinţii să se constituie într-o asociaţie a părinţilor pentru a putea contribui la finanţare.

Dacă dorim o grupă de grădiniţă Waldorf care să poată fi acreditată de ARACIP, implicarea factorilor de decizie este salutară, pentru că lucrul în alternativa educaţională Waldorf, respectând condiţiile şi obiectivele acestei, nu se poate desfășura într-o clasă normală de grădiniţă.

GRĂDINIŢA ÎN SĂRBĂTOARE

Moise Neamţu: Fiecare eveniment (8 martie, Paşti, Moş Crăciun) are o “desfăşurare de forţe” specifică. Care este reacţia copiilor la pregătirea programului?

Sunt familii care, voluntar, îşi dau aportul (financiar, material sau timp liber) la succesul manifestărilor artistice? Sper să nu se supere dacă le nominalizaţi.

Maria Petre: Este adevărat că pentru fiecare eveniment important din viaţa copiilor petrecut în grădiniţă este nevoie de o implicare masivă de resurse umane, reprezentată prin educatoare, ajutor de educatoare, profesori care predau activităţile opţionale, părinţi, sponsori şi, nu în ultimul rând, reprezentanţii Primăriei.

Pregătirea acestor activităţi începe, evident, cu pregătirea emoţională a copiilor preşcolari, stimulându-i astfel să participe cu plăcere la activităţile propuse.

Prezenţa zilnică a unui părinte în clasă vine în ajutorul copiilor şi educatoarei, acesta preluând o parte din sarcini, în funcţie de pregătirea sa.

Este impresionantă reacţia copiilor preşcolari atunci când apar în sală: Moş Crăciun, Iepuraşul, însoţiţi de Primarul oraşului Sinaia, domnul Vlad Oprea şi ECHIPA sa.

Sunt, într-adevăr, familii ale copiilor din grădiniţă care contribuie la succesul manifestărilor organizate de grădiniţă: familiile IORDAN, ZAVOIANU, ROTILĂ, GHIMBOVSCHI.

GÂNDURI BUNE PENTRU SINĂIENI

Moise Neamţu: Dacă n-aţi fi educatoare, ce v-ar fi plăcut să deveniţi în viaţă?

Maria Petre: Dacă n-aş fi fost educatoare, mi-ar fi plăcut să devin învăţătoare, pentru că modelul meu în viaţă a fost învăţătoarea mea.

Moise Neamţu: La final, un gând bun pentru sinăieni!

Maria Petre: Nu uitaţi că trăiţi în cel mai frumos oraş, numit – de alţii, nu de noi – „Perla Carpaţilor”!

Nu uitaţi că alţi sinăieni, care, poate, au trecut în nefiinţă, cu ideile şi cu munca lor, au construit ceea ce avem, pentru NOI şi pentru VOI!

Nu uitaţi, VOI, tinerilor, să dezvoltaţi ceea ce există, astfel încât să fiţi mândri că vă numiţi SINĂIENI.

I-am mulţumit doamnei Maria Petre pentru zăbavă şi osânda unui dialog necesar şi am părăsit, cu strângere de inimă, spaţiul mirific şi inocent al lumii copilăriei.

Au năvălit în mine, fulgurante amintiri din copilărie, cu doamna educatoare Marta Gătej, mai apoi cu doamna învăţătoare Natalia Haralambie.

Am închis ochii o clipă: maşinuţe de tablă, cuburi din lemn, sandviciul în ghiozdan de tablă şi uniforme bleu ciel, cu fundă mare la gât.

Prima mea poezie, „Vrabia şi pisicuţa””

„- Vrabie, pe unde iernezi,

– Ici-colea, pe unde vezi.

– Dar cu cine stai la masă,

– Cu găini pe lângă casă.

– Spune-mi, noaptea dormi tu bine?

– Vrei să pui laba pe mine!” şi îi făceam semn cu degetul arătător.

Gata, închei, că deja mi se prelinge o lacrimă pe obraz.

SURSA: http://www.expresuldesinaia.ro

 

  • Athenee Palace Hilton ajută copiii defavorizaţi

    Athenee Palace Hilton a anunţat azi că a început campania “2 brazi de caritate de Cr…
Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In Stiri Sinaia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

CASINO RIEGLER din Sinaia, de neuitat

luni, 27 noiembrie 2017 – de Insider În vara aceasta am avut privilegiul să mă întor…