Construirea tronsoanelor Sibiu-Piteşti şi Comarnic-Braşov va începe până în 2013.

Ministerul Transporturilor va începe până în 2013 lucrările de construire a două importante proiecte de infrastructură rutieră, anume tronsonul de autostradă Piteşti-Sibiu şi cel de pe Valea Prahovei, care leagă localităţile Comarnic şi Braşov, a spus ieri ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, în cadrul unui seminar dedicat infrastructurii rutiere.

În urmă cu câteva zile ministrul afirmase că lucrările vor începe în parteneriat public-privat în cazul autostrăzii de pe coridorul IV de transport pan-european (Sibiu-Piteşti) şi prin concesiune în situaţia autostrăzii de pe Valea Prahovei. Parteneriatul public-privat presupune înfiinţarea unei companii de proiect ce reuneşte statul şi o firmă privată care construieşte autostrada, primul participând cu terenul necesar, în timp ce concesiunea presupune construirea şi administrarea autostrăzii de către un concesionar. Potrivit lui Boagiu, dar şi conform cu un studiu de fezabilitate întocmit de firma Iptana înainte de 2005, autostrada Piteşti-Sibiu ar urma să coste trei miliarde de euro. Costul mare este explicabil prin riscurile ridicate ale alunecărilor de teren, care impun soluţii constructive deosebite. Proiectele celor două autostrăzi durează din perioada 2000-2005, însă nici un ministru al Transporturilor nu a reuşit implementarea lor. Dacă în cazul autostrăzii Sibiu-Piteşti nu s-a făcut nici un pas concret în afara studiului menţionat, în situaţia tronsonului Comarnic-Braşov au mai existat două tentative de concesiune, ambele eşuate din diferite motive.

2011/03/28//174434-tabel.jpg

400 milioane euro cheltuite în 2011

Deşi este evident că de la sosirea sa la Ministerul Transporturilor s-au înregistrat progrese, chiar şi minime (potrivit Finanţelor, fondurile UE cheltuite au crescut în cele şase luni scurse de la instalarea lui Boagiu la Transporturi cu 50%, faţă de toţi banii atraşi până în septembrie 2010), Boagiu nu a ezitat să umfle puţin sumele raportate, cheltuite de Transporturi. „În ultimele luni, am crescut rata de absorbţie de la 32 milioane euro la 113 milioane euro, adică de la puţin peste 1% la 4% (…) Cred că vom reuşi să absorbim cea mai mare parte a fondurilor, cu toate că este un efort gigantic. Vom creşte până la 20% rata până la sfârşitul lui 2011″, a spus ea, conform Mediafax.

Potrivit datelor Finanţelor, la finele lunii trecute rata era de 2,44%, şi nu de 4%, iar la sosirea sa la minister, în septembrie 2010, rata era de 1,82%. Cu alte cuvinte, absorbţia în ultimele şase luni nu a fost de 3%, ci doar de 0,6%. Oficiali ai ministerului au fost rugaţi să explice diferenţa, însă până la ora închiderii ediţiei nu au oferit răspuns. Majorarea promisă de Boagiu, de 16% până la finele anului, ar însemna că vor fi efectuate până la închiderea anului lucrări în valoare de aproximativ 400 milioane de euro, echivalentul a 100 kilometri de autostradă, de la cap la coadă. Tot la capitolul promisiuni, ministrul a spus ieri că România va avea în 2013 „în exploatare 800 de kilometri de autostradă (416 km deschişi anul viitor – n.r.)” şi că până la finele anului viitor vor fi efectuate lucrări de 2,7 miliarde euro. Până la finele perioadei de alocare a fondurilor pentru România, adică în 2013, vor fi cheltuite 3,6 miliarde de euro.

SURSA: http://www.romanialibera.ro

Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

TOP-ul cautarilor globale in Google in 2019 – Cum arata lumea prin filtrul motorului de cautare?

Liderul in domeniul motoarelor de cautare, Google, a facut publice cele mai cautate expres…