Home Breaking News Stiri interne Cum se face trecerea in randul sfintilor: Andrei Saguna si Mitropolitul Simion Stefan

Cum se face trecerea in randul sfintilor: Andrei Saguna si Mitropolitul Simion Stefan

28 min read
0
0
312

Actul prin care Biserica recunoaste, declara si aseaza pe credinciosii trecuti la cele vesnice, in randul sfintilor, poarta denumirea de canonizare. In primele secole, canonizarile erau facute de catre fiecare Biserica locala, care avea in fruntea ei un episcop. Proclamarea unui sfant era realizata atunci cand Dumnezeu isi descoperea lucrarea Sa prin aceste persoane care urmau a fi canonizate. Astfel, Biserica proclama sfintenia acolo unde Dumnezeu a binevoit s-o arate.

Ca cineva sa ajunga sa fie trecut in randul sfintilor, nu e nevoie de un anumit numar de ani de la moartea sa si nici de un anumit numar de minuni.

Pentru a fi feriti de necredinta, autoritatea bisericeasca a fixat cateva criterii dupa care cineva poate fi trecut in Sinaxar. Din conditiile de fond amintim:

  • 1. Ortodoxia neindoielnica a credintei celui ce urmeaza a fi canonizat, ortodoxie pastrata pana la moarte.
  • 2. Proslavirea lui de catre Dumnezeu, manifestata prin moarte martirica pentru credinta, prin puterea de a savarsi minuni si puterea de a apara eroic Biserica Ortodoxa.
  • 3. Raspandirea miresmei de sfintenie dupa moartea lui si confirmarea acesteia, prin cultul spontan acordat de poporul credincios.

Pentru a se afirma unitatea Bisericii in privinta actelor de canonizare, s-au intocmit anumite randuieli care constau in acte formale de savarsit cu ocazia canonizarii solemne. Acestea sunt: instituirea unei comisii pentru cercetarea vietii persoanei ce urmeaza a fi trecuta in randul sfintilor, intocmirea unui raport in care se aduc argumentele pentru canonizare, aprobarea de catre Sfantul Sinod a raportului, pregatirea textelor liturgice (slujba Vecerniei, Utreniei, Acatistul) si icoana sfantului, intocmirea unui act sinodal de catre Sfantul Sinod (care cuprinde motivarea canonizarii, hotararea Sfantului Sinod de a trece persoana respectiva in randul sfintilor, instituirea cultului public bisericesc, general sau local, fixarea zilei de sarbatoare a sfantului, trecerea lui in calendarul bisericesc si a slujbei lui in cartile de ritual, si oranduirea ca anumite biserici sa aiba hramul sfantului respectiv).

Ceremonia de proclamare a sfintilor

In cazul descoperirii moastelor sfantului respectiv, acestea sunt unse cu Sfantul Mir si asezate intr-o racla. Cu o zi inainte de a fi proclamat sfant, se savarseste ultimul parastas pentru el, se canta acatistul si se face priveghere toata noaptea. Dupa oficierea Sfintei Liturghii din ziua proclamarii canonizarii, se citeste tomosul sinodal.

Dupa citire, actul este semnat de toti membrii Sfantului Sinod. Se citeste viata sfantului canonizat si se poarta in procesiune moastele (acolo unde sunt) si icoana sfantului, in jurul bisericii. Dupa procesiune, racla, sau in lipsa, numai icoana sfantului, este asezata in biserica, la locul cuvenit.

Dupa proclamarea canonizarii, este pubilicat actul sinodal de canonizare si este trimis catre toate Bisericile Ortodoxe Autocefale. Se tipareste viata sfantului, se inscrie sarbatoarea in calendar si in cartile de cult, si se raspandeste icoana sfantului in popor.

Duminica Sfintilor Romani

Duminica Sfintilor Romani este sarbatorita la o saptamana dupa Duminica Tuturor Sfintilor. Aceasta hotarare, ca dupa Duminica Tuturor Sfintilor sa avem o duminica inchinata Sfintilor Romani, a fost luata de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, la 20 iunie 1992.

Sfintii romani canonizati de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane

Ianuarie

†) 10 ianuarieSfantul Cuvios Antipa de la Calapodesti

13 ianuarie Sfintii Mucenici Ermil si Stratonic

† 25 ianuarie Sfantul Bretanion, Episcopul Tomisului

Februarie

† 28 februarie Cuviosii Ioan Casian Romanul si Gherman din Dobrogea (în anii bisecti sunt serbati pe 29 februarie)

Martie

26 martie Sfintii Mucenici Montanus, preotul, si sotia sa, Maxima

Aprilie

6 aprilie Sfantul Mucenic Irineu, Episcop de Sirmium

†) 11 aprilie Sfantul Ierarh Calinic de la Cernica

†) 12 aprilie Sfantul Mucenic Sava de la Buzau

† 14 aprilie Sfantul Ierarh Pahomie de la Gledin, Episcopul Romanului

†) 20 aprilie Sfantul Teotim, Episcopul Tomisului

†) 24 aprilie Sfintii Ierarhi Marturisitori Ilie Iorest si Sava, Mitropolitii Transilvaniei; Sfantul Ierarh Iosif Marturisitorul din Maramures; Sfintii Muceniti Pasicrat si Valentin din Durostorum

†) 25 aprilie Sfantul Cuvios Vasile de la Poiana Marului

26 aprilie Sfintii Mucenici din Dobrogea: Chiril, Chindeu si Tasie

28 aprilie Sfintii Mucenici: Maxim, Dada si Cvintilian din Ozovia

Mai

† 12 mai Sfantul Mucenic Ioan Valahul

27 mai Sfantul Mucenic Iuliu Veteranul

Iunie

†) 2 iunie Sfantul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava

†) 4 iunie Sfintii Mucenici: Zotic, Atal, Camasie si Filip de la Niculitel

8 iunie Sfintii Marturisitori Nicandru si Marcian

15 iunie Sfantul Mucenic Isihie

†) 22 iunie Sfantul Ierarh Grigorie Dascalu, Mitropolitul Tarii Romanesti

†) 24 iunie Sfantul Niceta de Remesiana; Aducerea moastelor Sfantului Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava

†) 30 iunie Sfantul Ierarh Ghelasie de la Ramet

Iulie

†) 1 iulie Sfantul Ierarh Leontie de la Radauti

†) 2 iulie Sfantul Voievod Stefan cel Mare

8 iulie Sfintii Mucenici Epictet si Astion

†) 18 iulie Sfantul Mucenic Emilian de la Durostor

† 21 iulie Sfintii Cuviosi Rafael si Partenie de la Agapia

August

†) 5 august Sfantul Cuvios Ioan Iacob de la Neamt

†) 7 august Sfanta Cuvioasa Teodora de la Sihla

†) 11 august Sfantul Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului

†) 16 august Sfintii Martiri Brancoveni, Constantin Voda cu cei patru fii ai sai: Constantin, Stefan, Radu, Matei si sfetnicul Ianache; Sfantul Cuvios Iosif de la Varatec

21 august Sfintii Mucenici: Donat, diaconul; Romul, preotul; Silvan, diaconul, si Vetust

†) 23 august Sfantul Mucenic Lup

†) 30 august Sfantul Ierarh Varlaam, Mitropolitul Moldovei; † Sfantul Cuvios Ioan de la Rasca si Secu

Septembrie

† 1 septembrie Sfantul Cuvios Dionisie Exiguul

† 7 septembrie Sfintii Cuviosi Simeon si Amfilohie de la Pangarati

† 9 septembrie Sfantul Cuvios Onufrie de la Vorona si Sfantul Cuvios Chiriac de la Tazlau

† 13 septembrie Sfantul Cuvios Ioan de la Prislop

†) 15 septembrie Sfantul Ierarh Iosif cel Nou de la Partos

† 22 septembrie Sfantul Ierarh Mucenic Teodosie de la Manastirea Brazi

† 26 septembrie Sfantul Voievod Neagoe Basarab

†) 27 septembrie Sfantul Ierarh Martir Antim Ivireanul

Octombrie

† 1 octombrie Sfintii Cuviosi Iosif si Chiriac de la Bisericani

†) 14 octombrie Sfanta Cuvioasa Parascheva de la Iasi

†) 21 octombrie Sfintii Cuviosi Marturisitori: Visarion, Sofronie si Sfantul Mucenic Oprea; Sfintii Preoti Marturisitori Ioan din Gales si Moise Macinic din Sibiel

†) 27 octombrie Sfantul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucurestilor, ale carui moaste sunt la Patriarhia Romana

† 28 octombrie Sfantul Ierarh Iachint, Mitropolitul Tarii Romanesti

Noiembrie

9 noiembrie Sfantii Mucenici Claudiu, Castor, Sempronian si Nicostrat;

†) 12 noiembrie Sfintii Martiri si Marturisitori nasaudeni: Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigore din Zagra si Vasile din Telciu

†) 15 noiembrie Sfantul Cuvios Paisie de la Neamt

†) 20 noiembrie Sfantul Grigorie Decapolitul; Sfantul Mucenic Dasie

†) 23 noiembrie Sfantul Cuvios Antonie de la Iezerul-Valcea

Decembrie

†) 3 decembrie Sfantul Cuvios Gheorghe de la Cernica

†) 7 decembrie Sfanta Mucenita Filofteia de la Curtea de Arges

†) 13 decembrie Sfantul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei

†) 18 decembrie Sfantul Cuvios Daniil Sihastrul

†) 22 decembrie Sfantul Ierarh Petru Movila, Mitropolitul Kievului

†) 26 decembrie Sfantul Cuvios Nicodim de la Tismana

31 decembrie Sfantul Mucenic Hermes.

Articol semnat de Adrian Cocosila

Andrei Saguna

Andrei Saguna a fost unul dintre cei mai mari ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Romane din Transilvania, in decursul secolului al XIX-lea. In ziua de 21 iulie 2011, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a aprobat canonizarea mitropolitilor Transilvaniei Andrei Saguna (30 noiembrie) si Simion Stefan (24 aprilie).

Sfantul Andrei Saguna (1808-1873)

Anastasie Saguna s-a nascut la 20 decembrie 1808, in localitatea Miscolt, in nord-estul Ungariei, din negustorii aromani Naum si Anastasia. Dupa ce va termina Scoala greco-valaha din localitatea natala, tanarul va urma studii de Drept si Filosofie, la Budapesta. In cele din urma, tanarul studios va urma si cursurile de Teologie Ortodoxa, in orasul Varset.

La insistenta arhiepiscopului romano-catolic Stefan Ficher, tatal viitorului mitropolit, ramanand falit, a trecut la catolicism, impreuna cu toata familia, precum era legea pe atunci. Aceeasi lege insa prevedea ca, la varsta de 18 ani, copiii se puteau intoarce la religia natala. Astfel, la varsta de 18 ani, toti cei trei copii ai familiei Saguna s-au intors la dreapta credinta ortodoxa.

In anul 1832, la varsta de numai 24 de ani, Anastasie Saguna se va aseza la Manastirea sarbeasca Hopovo, unde se va nevoi, ca frate, vreme de un an. Mai apoi, in ziua de de 12 octombrie 1833, el este tuns in monahism, la Mitropolia din Carlovit, primind numele Andrei.

In scurt timp, monahul Andrei Saguna va fi hirotonit ierodiacon si ieromonah. Vreme de 13 ani, el va sluji cu multa ravna in Biserica Ortodoxa Serbiei. Nu dupa multa vreme, el va fi hirotesit protosinghel si arhimandrit, in semn de recunostinta pentru vrednica lui slujire in cadrul Bisericii Ortodoxe Sarbe.

In anul 1842, ieromonahul Andrei Saguna este numit profesor la Seminarul Teologic Ortodox din Varset, iar mai apoi este numit egumen, la manastirile ortodoxe sarbesti Iazac, Besenovo, Hopovo si Kovil.

In anul 1846, dupa moartea episcopului Vasile Moga, primul episcop roman din Sibiu, arhimandritul Andrei Saguna este numit vicar-general al Episcopiei din Sibiu. Mitropolitul ortodox sarb Iosif Raiacici este cel care l-a instalat in functie, hirotonia intru arhiereu a parintelui Saguna fiind savarsita tot de acesta, in Catedrala din Carlovit, in anul 1848.

Episcopul Andrei Saguna s-a implicat cu toata puterea in miscarea revolutionara a romanilor transilvaneni, fiind co-presedinte al Adunarii Nationale de la Blaj, din 3/15 – 5/17 mai 1848. Adunarea Nationala, formuland un document cu 16 revendicari politico-nationale, l-a ales pe episcop ca delegat de seama, in fruntea unei comisii, spre a duce tratative cu imparatul, la Viena.

Mitropolia din Sibiu fusese desfiintata in anul 1701, aici ramanand numai o Episcopie. Datorita personalitatii de seama a noului ierarh din Sibiu, in ziua de 24 decembrie 1864, Episcopia din Sibiu este ridicata pentru a doua oara la rangul de Mitropolie, avand autonomie proprie, desprinzandu-se de Mitropolia ortodoxa sarba din Carlovit.

Tot in anul 1864, dupa 16 ani de rodnica activitate bisericeasca, culturala si nationala, episcopul Andrei Saguna este numit mitropolit al Ardealului. In acea vreme, slujbele arhieresti erau savarsite in Biserica Greceasca din Sibiu, aflata atunci pe locul actualei catedrale. Desi mitropolitul nu a reusit sa ridice o catedrala in Sibiu, el a izbutit insa sa cumpere actuala Resedinta Mitropolitata, precum si cateva cladiri din centrul orasului.

In ziua de 28 iunie 1873, vrednicul Mitropolit Andrei Saguna adoarme in Domnul, fiind ingropat, in chip smerit, langa Biserica Sfanta Treime, din comuna Rasinari, judetul Sibiu, precum a lasat scris in testament. Slujba de inmormantare a fost savarsita de un singur preot, precum si-a dorit, si anume de ieromonahul Gherman Bogdan, duhovnicul sau.

Saguna a ramas in amintirea poporului ca un om al rugaciunii si al faptei, fiind tot timpul prezent la sfintele slujbe si in mijlocul credinciosilor. La scurta vreme dupa trecerea la cele vesnice a mitropolitului, in jurul sau a luat nastere un adevarat cult popular. Astfel, in multe case crestinesti din Ardeal, chipul Mitropolitului Saguna era asezat langa icoane, el fiind vazut ca cel care a contribuit decisiv la renasterea vietii nationale, politice, culturale si spirituale a romanilor transilvaneni.

Andrei Saguna, carturarul cu viata sfanta

Andrei Saguna a aratat o mare grija pentru bunul mers al scolilor de la sate, o parte infiintate chiar de el, precum si pentru Institutul Teologic din Sibiu. De asemenea, ierarhul s-a ocupat si de organizarea invatamantului ortodox romanesc de toate gradele din Transilvania. Sub indrumarea lui s-au infiintat aproape 800 de scoli in Arhiepiscopia Sibiului, toate indrumate de Biserica Ortodoxa. Ierarhul a tiparit mai multe manuale scolare, cerand profesorilor de seama sa scrie si ei manuale, pentru disciplinele lor, spre a fi tiparite.

Pentru ajutorarea celor fara resurse materiale, episcopul a infiintat la arhiepiscopie mai multe fundatii, din care se acordau burse. Sunt renumite bursele Emanuil Gojdu, daruite de un avocat aroman din Budapesta.

Andrei Saguna a infiintat tipografia eparhiala din Sibiu, aici tiparindu-se, numai in vremea lui, peste doua sute de lucrari, precum si ziarul “Telegraful Roman”, care va aparea neintrerupt, inca din ziua de 3 ianuarie 1883. In anul 1852, la aceasta tipografie va lua nastere si calendarul bisericesc, in forma de agenda, care se va tipari pana astazi.

In anul 1868, pentru buna organizare a Bisericii Ortodoxe din Transilvania, mitropolitul a intocmit un renumit Statut Organic de Functionare. De asemenea, el este si autorul catorva lucrari de teologie. Tot el contribuie semnificativ si la infiintarea Asociatiei Astra, in anul 1861, pentru literatura si cultura nationala.

Teodor Danalache

Mitropolitul Simion Stefan

Simion Stefan a fost unul dintre cei mai mari ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Romane din Transilvania, in decursul secolului al XVII-lea. In ziua de 21 iulie 2011, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a aprobat canonizarea mitropolitilor Transilvaniei Andrei Saguna (30 noiembrie) si Simion Stefan (24 aprilie).

Sfantul Simion Stefan (mitropolit 1643-1656)

Despre viata marelui mitropolit roman Simion Stefan se cunosc foarte putine date, smerenia caracterizandu-l pe acesta dupa moarte, precum si in timpul vietii. Se stie totusi ca, mai inainte de a fi ales mitropolit, cuviosul Simion Stefan a slujit ca ieromonah, in manastirea ortodoxa din Alba Iulia.

In anul 1643, vrednicul Simion Stefan este numit Arhiepiscop si Mitropolit al Balgradului, al Vadului si al Maramurasului, precum si peste toata tara Ardealului. Noul mitropolit a urmat la slujire Sfantului ierarh Ilie Iorest, inlaturat din scaun si intemnitat, pentru apararea dreptei credinte, in fata calvinilor.

Biserica Ortodoxa din Transilvania era mult prigonita, romanii de aici fiind adesea exclusi din viata politica a principatului. Fiind prigoniti si pe motive confesionale, acestia erau supusi unui prozelitism calvin din ce in ce mai persuasiv. Pentru aceasta, este extraordinara lucrarea misionara a mitropolitului Simion Stefan de infruntare a calvinizarii fortate a romanilor din Transilvania, el acceptand in cult numai limba romana.

Cant a fost numit mitropolit, Simion Stefan a primit jurisdictia numai asupra a 3 protopopiate, din toate cele 20 de protopopiate ortodoxe ale Transilvaniei. Celelalte, asupra carora el nu avea nici un drept legal, canonic ori pastoral, au fost luate in mod abuziv, prin sprijinul principelui Gheorghe Rakoczy, de catre calvinul Geleji Katona Istvan.

Calvinii au savarsit atatea presiuni politice, incat noul mitropolit a fost supus unor noi obligatii calvine, 15 la numar, dintre care le amintim pe urmatoarele: predica sa fie rostita numai din Sfanta Scriptura, invatamantul teologic sa fie facut dupa Catehismul calvin, Sfintele Taine sa se reduca la paine si vin (simbolic), cultul icoanelor si al crucii sa fie inlaturat. La randul sau, liderul calvin din Transilvania detinea o serie de drepturi abuzive asupra bisericilor si slujitorilor ortodocsi.

In aceste conditii, mitropolitul Simion Stefan a reusit, din mila lui Dumnezeu, sa patreze neintinata dreapta credinta ortodoxa, precum si cultura romaneasca nationala. Astfel, in vremea sa, au fost editate doua lucrari de seama ale vietii bisericesti: “Noul Testament” (1648) si “Psaltirea” (1651). Desi singurul text semnat de Simion Stefan este “Predoslovie catra Maria sa Craiul Ardealului” (Gheorghe Rakoczy), tot lui ii sunt atribuite insa si cuvintele “Catre cititor” (introducerile), de la cele doua opere mai-sus amintite.

Pentru rugaciunile si prin contributia semnificativa a mitropolitului, in anul 1648, in Alba Iulia se tipareste, pentru prima data in limba romana, Noul Testament. Pe langa prefata mitropolitului, acesta mai contine si alte cateva parti originale, cum sunt introducerile la cele patru Evanghelii, precum si la unele capitole din Faptele Apostolilor. De asemenea, pe marginea paginilor s-a pastrat si un “Lexicon”, care ofera sinonime si explicatii pentru unele neologisme si regionalisme. Astfel, renumita opera “Noul Testament de la Balgrad”, il face pe Simion Stefan un om de seama al istoriei culturii romanesti si bisericesti.

Simion Stefan este primul mare invatat roman care defineste “circulatia cuvintelor” printr-o comparatie din domeniul monetar al vremii sale, cand banii de aur erau valabili pretutindeni: “Bine stim ca si cuvintele trebuie sa fie ca banii, ca banii aceia sunt buni carii umbla in toate tarile; asea si cuvintele, acealea sunt bune, carele le inteleg toti.”

Actiunea temerara de traducere din limba greaca, latina si slavona, in limba romana, a Noului Testament si apoi tiparirea lui, a scos in evidenta dimensiunea teologica a ierarhului balgradean. Competenta carturareasca s-a reliefat cu prisosinta in tot ce s-a petrecut in cei 13 ani de arhipastorire. Spiritul patriotic al mitropolitului se regaseste plenar in “predoslovie”. Aceasta este un “testament” si un “mesaj peste timp”, imbinand in mod armonios neamul si legea, prin iubirea si statornicia pastoritilor.

Pe langa valoarea culturala si nationala a editarii, in limba romana, a operelor mai-sus amintite, mai de pret este reusita mitropolitului de a pastra neatinsa dreapta credinta. Promovand cultura nationala, mitropolitul Simion Stefan a urmarit mai ales pastrarea nealterata a invataturii crestine, mostenita de la inaintasul sau, Sfantul ierarh martir Ilie Iorest.

Articole semnate de Teodor Danalache
SURSA: http://www.crestinortodox.ro
Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In Stiri interne

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

Ce faci cand pleci la drum cu copilul? 3 sfaturi pentru o calatorie sigura si placuta

A pleca intr-o calatorie cu un copil reprezinta atat o placere extrem de mare, cat si o re…