Un  prieten artist plastic mi-a recomandat-o pe Talma Eshdat, despre care spunea că este o pictoriţă bună, pe care o caracterizează sentimentele calde şi ideile curajoase, novatoare. Aceasta presupune nu numai talent, ci şi ambiţie şi vocaţie, înseamnă timp şi energie, mai cu seama atunci când ocupaţia de bază este cu totul alta.

Talma a trăit în România până la vârsta de 14 ani când a emigrat în Israel.  A fost o vreme într-un chibuţ, a învăţat  la gimnaziul ebraic din Ierusalim, apoi a studiat engleză şi limbile de origine latină. Interesant este faptul că devenind profesoara de limbi străine, ea fiind implicit poliglotă, a simţit nevoia să se exprime şi în limba universală a formelor şi culorilor. Evident, a învăţat cu răbdare desenul şi pictura, i-au prins bine şi îndelungatele şederi la Paris în anii sabatici.

Pictura Talmei Eshdat este foarte personală. Regăsim în ea trăiri şi evenimente, drame şi bucurii, confluenţe între literatură şi plastică., interferenţe de stiluri, căutări permanente. Viziunile optimiste, de o largă respiraţie calmă, din unele peisaje, se încarcă de tensiuni revelatoare, în altele… Viziunea senină impresionista dintr-o pânză se modifica radical în alta, în care abordează dezinvolt abstractul. S-ar spune chiar că artistă iubeşte expresionismul abstract care-i permite să se rupă temporar de realitate, dar o obligă să  revină curând în tuse energice, cu multă culoare şi vigoare. Dar şi în abstract se regăsesc contururi figurative că, de exemplu, într-un reuşit „Autoportret” sau în „Triptic”, tablou relalizat cu îndârjire, într-o cromatică iradiantă şi tăieturi aproape chirurgicale.

Lucrările poartă pecetea autenticităţii şi în seria de tablouri intitulată „Pereţi”, preluare a unei teme interesante, graffiti în cuvinte şi imagini. Subiectul invita la tehnica binecunoscută a colajului, dar Talmă refuza orice facilitate, preferând exprimarea grafică, cu discrete elemente narative. De data aceasta artistă, care nu părăseşte culoarea, da o şansă preferenţială liniei, care construeste formele în planuri largi, libere.

Am selectat câteva pânze, în intenţia de a prezenta diversitatea tematică şi de stil a pictoriţei. Există totuşi ceva comun în lucrările ei, compoziţia echilibrară, prioritatea pentru calitatea texturii, bogăţia cromatică, juxtapunerea tonurilor. O linie specifică  subliniază plasticitatea formelor. Cromtismul viu dar echilibrat, precum şi viziunea inevitabil sentimentală ne recomandă o persoană optimistă, cu un tonus creator pozitiv.

Dr. Dorel SCHOR

Tel Aviv

2 mai 2011

Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

Soferii model fac toate aceste lucruri! Fa-le si tu!

Nu este deloc greu sa fii un sofer model in trafic, sa conduci prudent si sa ai grija de a…