Nu trebuie sa ascundem faptul ca multi dintre crestinii ortodocsi sunt lipsiti de raspunsuri fundamentale atunci cand vine vorba de a oferi ajutor necunoscatorilor in materie de credinta. Nu putine sunt momentele din cadrul Sfintei Liturghii, in care credinciosii nu stiu ce se petrece.

Daca sunt intrebati de ce fac un anumit lucru cu semnificatie religioasa, raspund ca “asa este bine”. Dar acest “asa este bine” ii face sa se roage in Biserica pentru noroc sau sa ceara sfintirea unui tablou ca pentru o icoana. Nu-i opreste de la ura sau de la acte imorale, ceea ce ne face sa credem ca ceea ce ei traiesc ca fiind Dumnezeu este produsul imaginatiei lor.

Pentru lipsa catehizarii se invoca faptul ca Biserica Ortodoxa pune accentul pe traire, pe unirea omului cu Hristos, ca ea nu cauta sa-L transforme pe Dumnezeu in obiect de speculatie. Dar ea nu a eliminat din Sfanta Liturghie pericopele din Apostol si Evanghelie. Mai mult, pe Sfanta Masa din Sfantul Altar este prezenta nu numai Euharistia ci si Evanghelia. Iar acest lucru ne descopera ca unul din aspectele preotiei este predica sau catehizarea credinciosilor.

In Biserica Ortodoxa predica nu are drept scop castigarea unor informatii despre Dumnezeu. A cunoaste ceva despre Dumnezeu nu este acelasi lucru cu a-L cunoaste pe Dumnezeu, pentru ca a putea sa vorbesti cu adevarat despre El, inseamna sa-L traiesti.

Predica are in primul rand menirea de a vindeca trupul lui Hristos, care este Biserica. In acest sens Sfantul Ioan Gura de Aur spunea: “Prin predica ridicam sufletul deznadajduit; prin predica smerim sufletul ingamfat; prin predica taiem ce-i de prisos; prin predica implinim cele de lipsa; prin predica lucram pe toate celelalte care ne ajuta la insanatosirea sufletului”.

Fiecare credincios este dator sa stapaneasca cu claritate si precizie adevarul de credinta revelat, pentru a deveni asemanator lui Hristos. Dumnezeu nefiind o parte a adevarului, ci insusi Adevarul, omul trebuie sa se faca partas acestui Adevar pentru a se mantui. El trebuie sa traiasca adevarul revelat si sa nu se multumeasca cu a-l invata in mod teoretic si formal. A se multumi doar cu a memora anumite texte din Scriptura, fara a se si impartasi cu Trupul si Sangele lui Hristos, inseamna a se apropia de Scriptura “rece, iscoditor, critic, cu porniri de indoiala” (pr. Dumitru Staniloae). Iar acest demers il indeparteaza de Dumnezeu.

Daca nu ati ajuns la masura Cuvioasei Maria Egipteanca, persoana care cunoastea pasaje din Sfanta Scriptura fara sa le fi parcurs anterior, nu fugiti de predica si cercetati daca ceea ce traiti este Dumnezeul marturisit de Biserica.

Adrian Cocosila
SURSA: http://www.crestinortodox.ro
Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In Stiri Exclusive

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

Marian MALCIU: Rondelul tristei veri & Sonetul plângerii… Te cheamă!

Sonetul plângerii… Te cheamă!  ***  Privește, Doamne! Tot pământul plânge, Iar Cerul…