Majoritatea proprietarilor de unităţi turistice din cea mai cunoscută zonă montană din România au decis să tragă obloanele odată cu sfârşitul verii. Numărul mic de turişti, dar şi concurenţa localnicilor care oferă cazare în propriile locuinţe i-au determinat pe proprietarii de pensiuni din Bran-Moeciu să-şi suspende activitatea.

Cele mai multe pensiuni şi vile din staţiunile Bran şi Moeciu sunt închise în această perioadă pentru că numărul de turişti s-a redus semnificativ faţă de anii anteriori. Doar sfârşitul de săptămână mai aduce o gură de oxigen proprietarilor de astfel de unităţi turistice. Dacă în anii trecuţi abia mai găseai o cameră liberă în zona Branului, în această toamnă zeci de pensiuni şi vile par părăsite.

„Proprietarii sunt din Bucureşti, mai vin în weekend şi mai deschid pensiunea”, ne spune o localnică. Criza economică, scăderea veniturilor românilor, dar şi concurenţa localnicilor care fac turism la negru le-au stricat afacerile celor care au investit milioane de euro în zonă. Nici Crăciunul şi Revelionul nu-i mai salvează pe mulţi dintre operatorii de turism.

În prezent, doar hotelurile de trei şi patru stele sunt deschise în Bran-Moeciu, însă camerele sunt aproape goale, iar proprietarii se plâng că funcţionează la limita avariei. Cum s-a ajuns aici? În perioada 2006-2008, boom-ul imobiliar şi creditarea excesivă i-au determinat pe foarte mulţi români să-şi construiască pensiuni şi hoteluri în zonele montane ale României, mizând pe apetitul în creştere al turiştilor.

Cei care şi-au deschis unităţile turistice în urmă cu cinci-şase ani au apucat să-şi atragă o clientelă care a devenit stabilă. În prezent, zona Bran-Moeciu este saturată, având 300 de pensiuni, astfel încât cei care îşi deschid acum unităţi turistice trebuie să facă faţă unei concurenţe acerbe şi să ofere mereu ceva nou.

Investitori în criză

Diana Arhip se aşteaptă ca hotelul său să fie plin de Sărbători

Diana Arhip, o tânără de 31 de ani, se numără printre puţinii români care nu s-au temut să investească în perioadă de criză. A luat decizia de a deschide un hotel în 2006, ca o afacere de familie, dar a început construcţia la sfârşitul lui 2008 şi a continuat să investească până în prezent.

„Am investit în hotel peste 1,8 milioane de euro”, spune Diana Arhip. A deschis hotelul La Perla de patru stele în luna iulie a acestui an, iar în ultimele două luni de vară s-a bucurat de foarte mulţi clienţi. Acum, are turişti, cu precădere, la final de săptămână. Diana Arhip spune că primeşte deja foarte multe cereri de rezervare pentru perioada Sărbătorilor de iarnă şi se aşteaptă ca hotelul să fie plin. Tânăra este un manager pretenţios şi are grijă să-şi selecteze clientela. Însă este dispusă să negocieze tarifele.

„Oamenii care lucrează în turism trebuie să înveţe că nu mai pot practica preţuri nesimţite, trebuie să facă un raport foarte bun între preţ şi calitate”, susţine Diana Arhip.

Hotel de vânzare! Cumpără cineva?

Alina Pircan este nevoită să-şi scoată hotelul la vânzare

Alţi proprietari de hoteluri nu sunt însă la fel de optimişti. Criza i-a afectat semnificativ în ultimul an şi au în plan chiar vânzarea unităţilor turistice care acum nu le mai aduc niciun profit. Este şi cazul Alinei Pircan (60 de ani), care împreună cu soţul său a deschis hotelul „Popasul Reginei” în urmă cu 11 ani. „Înainte era ca la McDonald’s, acum e jale. Am simţit o schimbare în negativ încă din 2009, sezonul de toamnă a fost cumplit, iar de Sărbători am avut închis”, spune proprietara hotelului.

Şi în acest an, hotelul va fi închis de Sărbători pentru că numărul de clienţi este foarte mic. În prezent, gradul de ocupare al unităţii este de 7-8% şi doar finalul de săptămână îl urcă până la 40-45%. Familia Pircan a decis să contracteze un credit bancar pentru modernizarea hotelului şi a terasei, însă, acum, cu greu reuşesc să plătească rata lunară.

Pentru că încasările pot acoperi cheltuielile şi doar o parte din rată, cei doi soţi au decis să-şi scoată hotelul la vânzare. „Ne-am gândit la un preţ de 2,8-3 milioane de euro. Am primit câteva oferte de la o companie olandeză şi câteva agenţii imobiliare, dar nu s-a concretizat nimic”, spune Alina Pircan.

Străinii resuscitează turismul românesc

Turiştii străini i-au menţinut afacerea pe plus lui Ion Cioacă

Ion Cioacă, proprietarul hotelului Hanul Bran spune că anul acesta a avut noroc cu turiştii străini care i-au trecut pragul. Deşi pe segmentul de alimentaţie publică a înregistrat scăderi de până la 40% faţă de anii anteriori, numărul mare de turişti străini l-au ajutat să fie pe plus în ceea ce priveşte cazările.

A reuşit să atragă mai mulţi clienţi, însă a fost mai permisiv la reducerea tarifelor. „Am negociat după posibilitatea fiecăruia, eu nu mi-am lăsat clientul să plece”, explică Ion Cioacă (70 de ani). La fel ca proprietarii hotelului Popasul Reginei, el a contractat un credit bancar pentru a putea moderniza unitatea. Pentru Revelion, el spune că s-au făcut deja rezervări şi se va bucura de un grad de ocupare de 100%.

Cazarea la negru, o concurenţă acerbă

Aproape fiecare localnic oferă cazare în propriile case

Scăderea veniturilor şi concurenţa brăneniilor care oferă cazare în propriile locuinţe sunt principalii factori care au dus la reducerea încasărilor proprietarilor de pensiuni şi hoteluri. La fiecare casă poţi vedea la intrare câte o pancartă cu „oferim cazare”.

Iar turiştii, cu mai puţini bani în acest an, nu se feresc să le treacă pragul. „Aici, toată lumea închiriază şi dă de mâncare. Localnicii care oferă cazare se îngrămădesc într-o cameră, iar celelalte le pun la dispoziţia turiştilor”, spune nemulţumită Alina Pircan, proprietara hotelului Popasul Reginei.

Preţuri cu 30% mai mici

Ea adaugă că este nevoită să scadă preţurile pentru a face faţă concurenţei „la negru” şi că, spre deosebire de localnici, trebuie să plătească şi impozite către stat. Preţul unei camere la negru variază între 50 şi 70 de lei, însă şi aici poate fi negociat. La pensiune sau la hotel, tarifele sunt cu 30-40 de lei mai mari. În timp ce pensiunile au ajuns să fie închise, iar hotelurile sunt aproape goale, localnicii nu se plâng de lipsa clienţilor.

„La noi este aproape mereu ocupat. Chiar mâine aşteptăm un grup de opt tineri”, ne spune o brăneancă dornică să ofere cazare. În plus, „pachetul” include şi micul dejun.

SURSA: http://www.adevarul.ro

Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

Apart Hotel “Best Choice” Sinaia

Cazare in Sinaia “Best Choice Apartments” Apart Hotel “Best Choice” Sinaia cuprinde două a…