Cu ocazia aniversarii centenarului de la inaugurarea liniei de cale ferata ingusta, turistii vor putea circula duminica cu mocanita de la Agnita, informeaza Evenimentul Zilei. Pe 27 septembrie se implinesc 100 de ani de cand trenul pe sina ingusta a circulat pentru prima data între Sibiu, Agnita si Sighisoara.

Cativa voluntari, care formeaza asociatia “Prietenii Mocanitei” au reusit, printr-o munca de caiva ani, sa repuna pe sine mocanita care lega pe vremuri Sibiul de Sighisoara, via Agnita.

Duminica va avea loc prima cursa din ultimii noua ani. Mocanita va circula intre orele 11.00 si 15.00, iar pentru copii va circula o ciclodrezina, pe liniile secundare,.

“In 2007, cand am inceput, nu mai exista nimic in afara de calea ferata si statii. Si acestea furate incetul cu incetul”, povesteste Mihai Blotor, de profesie web-designer, initiatorul proiectului. In timp, Mihai a obtinut sustinerea unor ingineri, arhitecti, istorici si chiar medici, iar numarul voluntarilor continua sa creasca. Ei au trebuit sa salveze cele doua vagoane ale trenuletului de la fier vechi, sa numere toate traversele si suruburile lipsa, sa inventarieze tot traseul ramas, de aproximativ 50 de kilometri.

Potrivit lui Mihai, “in unele locuri a fost subspalat terasamentul, liniile atarna in aer. Incet, incet, reparam. E mult de lucru sa reabilitezi niste trenuri salvate de la topitorie”. In prezent, au fost redati circulatiei doar doi kilometri de cale ferata, insa “anul viitor, vrem sa fie trei sau patru, poate mai mult, depinde de finantari”, a mai spus Mihai.

Asociatia “Prietenii Mocanitei” a reusit, in 2007, sa obtina clasarea liniei inguste de cale ferata in patrimoniul monumentelor istorice nationale, iar in 2008, cu sprijinul Primariei Agnita, s-a linia a fost concesionata de catre un consortiu de primarii creat in acest scop. In prezent, institutiile implicate lucreaza la un proiect de finantare nerambursabila pentru reabilitarea liniei de cale ferata si pentru readucerea acasa a mocanitei.

Potrivit reprezentantilor asociatiei “Prietenii Mocanitei”, “dupa ce in anii ’60 pe linie se transporta sfecla de zahar, iar in anii ’80 busteni de stejar, la inceputul anilor ’90 aceasta a intrat intr-un declin soldat cu inchiderea mai intai a ramificatiei Cornatel-Vurpar, in 1997, apoi a intregii linii, in 2001, din lipsa fondurilor pentru reparatia locomotivelor.”

SURSA: http://www.stiridebine.ro

Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

Soferii model fac toate aceste lucruri! Fa-le si tu!

Nu este deloc greu sa fii un sofer model in trafic, sa conduci prudent si sa ai grija de a…