Violeta si Valerii Moraru au vandut Bere Azuga catre Ursus Breweries, iar acum afacerile lor se invart in domeniul apelor minerale. In cinci ani, Perla Covasnei, imbuteliata acum intr-o fabrica nou-nouta in Catalina, judetul Covasna, ar trebui sa ajunga, conform planurilor, de la o cota de piata de 3% la una de 8%.

“Am facut afaceri inca de cand am terminat facultatea, mereu am fost in priza”, spune Violeta Moraru, care detine un pachet de 85% din actiunile Perla Covasnei. Functia de pe cartea sa de vizita este “administrator” si spune ca nu ar putea sa se retraga din afaceri. E obisnuita cu un ritm de viata alert, lucrand in varii domenii, printre care o fabrica de productie a sticlei, in domeniul vinului, in transport si apoi in productia de bere. Si asta in ciuda faptului ca din vanzarea berii Azuga catre Ursus Breweries ar fi putut trai linistita. Conform unor estimari, valoarea tranzactiei s-a plasat la 10 milioane de euro. Vanzarea Azuga, povesteste ea, a fost facuta intr-un moment bun, “pentru ca in domeniul berii concurenta este foarte aspra si o companie mica nu poate lupta cu multinationalele”, explica franc Violeta Moraru. Pe piata berii, de altfel, spuma este luata de trei companii care detin peste 60% din vanzari: Ursus (filiala locala a SabMiller), Heineken si Bergenbier (fosta InBev).

Banii obtinuti din vanzarea Azuga nu se odihnesc insa in depozite bancare, iar una din tintele de investitii era, de mai multa vreme, apa minerala. Asa se face ca, in urma cu un an si jumatate, cand Gheorghe Urs, actionarul minoritar (cu un pachet de 15%) din Perla Covasnei, cauta un investitor, familia Moraru avea fonduri disponibile. “Eram in cautarea unor izvoare de apa minerala, iar cele doua surse din Catalina s-au dovedit a fi ce cautam”, spune Moraru. Sumele investite pana acum in fabrica de la Catalina, ridicata de la zero si utilata de la cap la coada cu tehnologie noua, luata in leasing, s-au ridicat la 7 milioane de euro. Din aceasta suma, 2 milioane de euro au fost cheltuite pentru construirea retelei de distributie si construirea imaginii marcii.

Despre negocierile pe care le-a purtat cu Gheorghe Urs, in prezent actionarul minoritar, Moraru povesteste ca “ne-am inteles foarte bine; intr-o luna contractul era deja semnat”. A urmat apoi inceperea efectiva a investitiei, care a fost terminata in circa un an. “Fabrica e gata de jumatate de an; partea legala cu punerea in functiune a durat mai mult”, adauga Violeta Moraru, care este cea care vorbeste despre afacerile familiei; Valerii Moraru prefera sa stea mai departe de presa.

Zona Covasnei este cunoscuta ca “tara apelor minerale carbogazoase”, zacamintele din zona fiind cercetate de mai bine de 70 de ani, afirma Nicolae Feru, director de cercetare si dezvoltare a Societatii Nationale a Apelor Minerale (SNAM). Institutia detine drept de acordare a licentelor si de administrare a izvoarelor de apa minerala in proportie de 70%. “Din cele sapte foraje din zona am ales doua care au cele mai bune conditii de exploatare”, spune Feru, care precizeaza ca, pentru a putea fi compatibila pentru imbuteliere, o apa minerala trebuie sa indeplineasca o serie de conditii de calitate, de debit, de productie. “Nu e greu sa gasesti o apa minerala, dar e dificil sa gasesti una care are calitati pentru a fi imbuteliata”, spune Feru. Unele ape contin microorganisme sau prea multe minerale; altele nu sunt stabile chimic sau nu au un debit suficient. SNAM incaseaza din licentele acordate 31 de lei pe mia de litri de apa, la iesirea din pamant.

La Catalina, cele doua izvoare au indeplinit toate conditiile amintite, precizeaza Feru. Imbutelierea, la o capacitate maxima de 9.000 de sticle pe ora, a inceput la sfarsitul anului trecut, in decembrie, iar in termeni de cota de piata, Perla Covasnei ar trebui sa ajunga la vanzari de 8% din piata in cinci ani, fata de 3,5% in prezent, conform reprezentantilor companiei. Vanzarile totale de apa minerala sunt estimate de Violeta Moraru la 1,5 miliarde de litri pe an; valoarea vanzarilor anuale se plaseaza la 1-1,2 miliarde de lei (peste 250 de milioane de euro). In domeniul apelor minerale, spre deosebire de altele, produsele romanesti fac regula jocului. Importurile au cote infime, iar peste 60% din vanzari, calculeaza Feru, sunt realizate de cele mai vandute cinci marci – Borsec, Dorna, Izvorul Minunilor, Perla Harghitei si Bucovina. “Din cele 55 de branduri de pe piata se vand in prezent cam 45”, adauga reprezentantul SNAM. In acest context, partea celor de la Perla Covasnei reprezinta o feliuta destul de subtire.

Anul trecut, firma a inregistrat o cifra de afaceri de 14 milioane de lei, fata de 12 milioane de lei in 2009. Perla Covasnei a fost infiintata sub denumirea actuala in 1995, iar din 2009, distributia a fost preluata de grupul Azuga Waters, care a avut anul trecut vanzari de peste 20 de milioane de lei (5 milioane de euro), in crestere cu 57% fata de 2009. Volumul de vanzari tintit pentru anul in curs este de 50 de milioane de lei, de peste doua ori si jumatate mai mult decat anul trecut. Cresterea spectaculoasa se bazeaza pe extinderea distributiei – daca anul trecut marca avea distributie regionala, fiind prezenta in zece judete, pana la finalul anului in curs “vrem sa lucram cu toate retelele de magazine”, spune Adriana Nicolae, director executiv al Perla Covasnei.

Profitabilitatea in afacerile cu apa se plaseaza, conform Violetei Moraru, intre 5 si 10%. Pretul apei creste spectaculos, de la iesirea din pamant, cand mia de litri costa 31 de lei, pana la poarta fabricii, unde costul unei sticle de apa de doi litri ajunge la 1 leu. Din acest pret insa, doua treimi inseamna costul ambalajului. De la poarta fabricii pana la raft, apa isi dubleaza pretul, ajungand, de pilda, la 2 lei pentru o sticla de 2 litri. Marca Perla Covasnei exploateaza resursele din Catalina si Malnas (Brasov), avand variantele carbogazoasa si plata.

Pentru viitor, planurile sunt ponderate in optimism. “E mai realist sa tintim sa ajungem intre primii cinci, in randul primilor trei e mai greu”, admite Violeta Moraru. Pentru viitorul apropiat, proprietara afacerii enumera, fara a vrea sa dea niciun fel de detalii, proiectul unor investitii pentru lansarea de sucuri si cel de rascumparare a fabricii Ursus de la Azuga. “Pentru lansarea de sucuri nu e nevoie de un buget foarte mare de investitii, pentru ca avem practic liniile de productie”, explica antreprenoarea. Ideea intrarii in domeniul bauturilor carbogazoase era, prin urmare, la indemana si, in plus, firma a primit din partea retelelor de magazine solicitari pentru productia de marci proprii. Azuga Waters are deja contracte pentru imbutelierea de apa plata sub marca proprie a Kaufland si se afla in discutii si cu alte retele de magazine. Familia Moraru se afla in negocieri cu Ursus Breweries, cei carora le-au vandut afacerea din Azuga in 2009, pentru preluarea “companiei care detine toate activele fabricii”, sustine Violeta Moraru. Producatorul de bere, lider in Romania, a decis sa inchida insa fabrica din Azuga si sa transfere productia marcii omonime catre alte unitati din tara.

SURSA: http://www.businessmagazin.ro

Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

TOP 5 locuri in care se distreaza pe cinste orice prahovean!

Fiecare om vrea sa traiasca frumos, sa se bucure cat mai mult de viata in prezenta prieten…