Romania se pregăteste pentru turism spaţial ?!

Cabina primului supersonic românesc IAR-111, testată cu succes în zbor. Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) a testat, în zbor, cabina avionului supersonic IAR-111 Excelsior.

1223-522x320 Romania se pregăteste pentru turism spaţial ?!

La 26 septembrie 2011, ora 11, un elicopter Mi- 17 a ridicat la altitudinea de 700 m cabina presurizată a avionului supersonic IAR -111. A urmat eliberarea cabinei, apoi declanşarea motorului rachetă al paraşutei de recuperare, care a adus cabina pe suprafaţa Mării Negre”, au afirmat reprezentanţii ARCA în cadrul unei conferinţe de presă organizată în Bucureşti.

Operaţiunea de testare a cabinei a avut loc cu sprijinul Unităţii Speciale de Aviaţie şi a Grupului de Nave Mangalia.

Cabina a amerizat dupa un zbor perfect! Datele indică calificarea cabinei pentru zborul real la bordul supersonicului IAR-111„, au mai spus oficialii ARCA.

Recuperarea de pe mare a cabinei a fost făcută tot de către elicopterul Mi-17.

„Pe lângă importanţa calificării pentru zbor a cabinei supersonicului, ARCA si partenerii săi au demonstrat capacitatea executării rapide a unei activităţi de recuperare de pe mare a unor obiecte amerizate din zbor, exerciţiu important în perspectiva demarării testelor de zbor pentru supersonicul IAR-111 Excelsior, în anul 2012. Misiunea 6 marchează şi o premieră absolută pentru România, puţine state din lume având experienţa recuperării de pe mare a cabinelor destinate zborului cu echipaj uman”, a declarat Dumitru Popescu, preşedinte ARCA

ARCA a anunţat în 19 septembrie că a finalizat simulările aerodinamice pentru avionul supersonic IAR-111, un aparat destinat lansării rachetei spaţiale Haas II pentru competiţia de astronautică Google Lunar X Prize. Acesta va fi primul avion supersonic românesc care va fi utilizat şi pentru dezvoltarea tehnologiilor pentru turismul spaţial.

ARCA a început simulările Computer Fluid Dynamics (CFD) pentru avionul IAR-111 Excelsior în anul 2010. De atunci, ARCA a continuat aceste simulări pentru toate configuraţiile posibile de zbor. Durata mare a acestor simulări a fost determinată de complexitatea şi cantitatea calculului necesar. În această perioadă, trei computere de la ARCA au funcţionat aproape non-stop.

Cabina avionului este realizată din materiale compozite, are o greutate de peste 500 de kilograme, complet echipată pentru zbor, şi primeşte un echipaj de două persoane – pilot şi navigator-, dispuse în tandem.

Pilotul, aşezat pe locul din faţa cabinei, va dispune de o consolă centrală care va cuprinde echipamentele de navigaţie analogice şi GPS, un ecran panoramic pentru sistemul HDTV pentru asistarea decolării şi aterizării, iar echipamentul de radiocomunicaţii va fi dispus pe părţile laterale. Postul de pilotaj va fi echipat cu comenzi necesare manipulării aeronavei.

Navigatorul, aşezat în spatele pilotului, va dispune pe consola centrală de un sistem integrat de monitorizare a parametrilor de funcţionare a avionului, sistem de comunicaţii radio, sistem de navigaţie GPS, un sistem SDTV de monitorizare a aeronavei şi un ecran pentru radar pasiv. Cabina este ejectabilă în caz de necesitate şi este dotată cu două paraşute acţionate cu motor rachetă.

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) este o organizaţie non-guvernamentală, care doreşte să câştige competiţia Google Lunar X Prize şi să lanseze în cosmos prima rachetă românească capabilă să transporte un cosmonaut.

SURSA: http://www.adevarul.ro

Partajează acest conținut:

Publică comentariul

You May Have Missed