50 de ani de la primul stâlp de electrificare a Căilor Ferate Române

Pe 1 august 1963, tronsonul Braşov-Predeal a devenit prima cale ferată normală, electrificată din România, fiind pusă în exploatare doi ani mai târziu. Cu ocazia aniversării, în staţia  Buşteni a fost expus, pentru vizitatori, cel mai vechi tren electric care a circulat vreodată în România.

Pe 27 decembrie 1960, istoria CFR-ului avea să se schimbe odată cu montarea, în staţia Predeal, a primului stâlp electrificat, un nou sistem de tracţiune a trenurilor menit să uşureze transportul pe calea ferată.

Stâlpul care a împlinit ieri 50 de ani (in decembrie 2010) este un turn metalic de 20 metri înălţime şi a fost montat de maistrul Liviu Vintilă. Cu ajutorul acestuia şi a altor stâlpi de acest gen, pe 1 august 1963, tronsonul Braşov-Predeal a devenit prima cale ferată electrificată din România, fiind pusă în exploatare doi ani mai târziu.

Piesă de muzeu

Ceremonia din 27 dec 2010 a început în staţia Buşteni, unde a fost expus primul şi cel mai vechi tren electric industrial pentru cale ferată îngustă din România.

„Acest tren a fost în serviciul fabricii de hârtie Buşteni între anii 1894-2003. El era folosit la transportul lemnului necesar producerii celulozei adus cu funicularul de la Exploatarea Brătelu, din munţii Bucegi, dar şi la transportarea de mărfuri diverse în interiorul fabricii”, a declarat inginerul Radu Bellu, de la Regionala de Căi Ferate Braşov.

Locomotiva electrică şi vagonetul sunt componente originale ale trenului electric, iar expunerea lor pentru public a fost realizată cu ocazia reabilitării căii ferate Câmpina-Predeal. „Locomotiva electrică a fost fabricată la data de 1 iulie 1913, la Berlin, are o lungime totală de 5.700 mm, o greutate de 3,5 tone, cu ecartament de 700 mm. Ataşat acestei locomotive este vagonul platformă, fabricat tot în 1913 la Berlin. Acesta are o lungime de 6.500 mm, o greutate de 4,5 tone şi este dotat cu frână manuală”, a mai spus inginerul.

Primele lucrări de electrificare, la Predeal

Imediat după ceremonia de la Buşteni, festivităţile s-au mutat la Predeal pentru săbătorirea celor 50 de ani de la începutul lucrărilor de electrificare. Cu această ocazie, veteranii electrificării Căilor Ferate Braşov-Bucureşti s-au adunat în staţia de la Predeal, pentru a închina un pahar de şampanie, iar cele mai interesante drezine şi locomotive electrice au defilat spre deliciul spectatorilor.

VEZI AICI PARADA DREZINELOR SI A LOCOMOTIVELOR 477-551-2 si 40-0608-6.

SURSA: http://www.adevarul.ro

Busteni – Romania

Primul tren electric – industrial din Romania

Primul tren electric industrial pentru cale ferata ingusta, din Romania, a fost in serviciul Fabricii de Hartie Busteni intre anii 1894-2003. Trenul a transportat atat lemnul necesar producerii celulozei, dar si diverse marfuri in interiorul fabricii. Lemnul era adus cu funicularul, peste muntii Bucegi, de la exploatarea Brateiu. Locomotiva si vagonetul sunt componente originale ale trenului electric. Cele doua vehicule expuse sunt proprietatea S.C. OMNIMPEX – HARTIA S.A. Expunerea muzeistica a fost realizata cu ocazia reabilitarii caii ferate Campina-Predeal prin grija D-lui ing. Gigi Gavrila (manager adjunct de proiect la Concernul PORR A.G-Austria) si a D-lui ing. Leonard Butnariu (Director General Executiv al S.C. OMNIMPEX-HARTIA S.A. Busteni).
…………………………………………………………………………………..
Locomotiva electrica tip BO-BO/BO-BO type;
Fabrica constructoare A.E.G Berlin;
Data fabricatiei 1.VII.1913;
Numarul de fabricatie 1524/1913;
Encartament 700 mm;
Greutate 3,5 tone/tons;
Lungime totala / Total lenght: 5700 mm;
Tensiune de functionare 250V-c.c.;
Puterea 50 C.P / hp.;
Tipul motorului  U 30 b
Diametrul rotilor 730 mm;

Vagon platforma pe boghiuri, cu tampon central si bandaj cu buze duble
Fabrica constructoare  A.E.G Berlin;
Anul fabricatiei: 1913;
Numarul de osii  4;
Lungimea 6300 mm;
Greutatea  4,5 tone/tons;
Frana manuala ;

Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In Stiri interne

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

TOP 5 locuri in care se distreaza pe cinste orice prahovean!

Fiecare om vrea sa traiasca frumos, sa se bucure cat mai mult de viata in prezenta prieten…