Preotul Florin Rotar este parohul Bisericii din Platou-Izvor. Deşi este tânăr, îşi face datoria cu multă dăruire şi cu dragoste faţă de biserică şi enoriaşi. Şi-a dorit să devină preot încă din copilărie, urmând exemplul tatălui său, preotul Liviu Rotar, alături de care a slujit. Odată cu parohia, a primit şi o mare responsabilitate, aceea de a termina construcţia bisericii din Platou-Izvor. Este greu, dar de la an la an, se vede că lucrările avansează. Am încercat acum să aflăm de la preotul Florin Rotar cum trebuie să primim această sfântă sărbătoare de Paşte.

Rep: De câţi ani sunteţi preot?

Am fost hirotonit Diacon în 31.07.2005 şi am slujit la altar împreună cu tatăl meu până în anul 2009. În 10.11.2009 am fost numit preot paroh la Parohia Sinaia 2 şi în 21.11.2009 am fost hirotonit întru preot şi de atunci slujesc altarul bisericii şi credincioşii Parohiei Sinaia 2.

Rep: De ce aţi ales această cale?

M-am născut într-o familie de preot şi am crescut în preajma Bisericii. Părinţii mei m-au educat în spiritul credinţei în Dumnezeu şi, fiind foarte mic, dacă cineva mă întreba, aşa cum este întrebat orice copil – ce vrei să te faci când vei fi mare? – eu răspundeam că vreau să devin preot, ca tatăl meu. Pot să spun că am ales această cale pentru a putea împărtăşi şi celor care mi-au fost încredinţaţi, pentru a-i păstori, dragostea pentru Dumnezeu şi pentru a-i îndruma pe calea mântuirii.

Rep: Suntem înaintea unei mari sărbători. Ce semnifică Paştele?

Sărbătoarea Sfintelor Paşti, pentru noi, creștinii, semnifică eliberarea omului din robia păcatului şi răscumpărarea noastră după căderea în păcat a primilor oameni. Mântuitorul Iisus Hristos a venit în lume ca om, a trăit în lumea aceasta în smerenie, s-a jertfit pentru noi şi pentru a noastră mântuire, a murit şi a înviat pentru noi şi prin învierea Sa ne-a deschis nouă calea spre Împărăţia cerurilor.

Rep: Ce trebuie să înţelegem noi, ca oameni, din această sărbătoare?

Această sărbătoare este considerată de către marii teologi cea mai mare sărbătoare a creştinătăţii. Putem spune că Învierea Mântuitorului este punctul culminant din Opera de Mântuire a Lui Dumnezeu.

Rep: Săptămâna Patimilor este cea mai dureroasă perioadă din viaţa Mântuitorului. Ce atitudine ar trebui să avem ca şi credincioşi în această perioadă de dinaintea Paştelui?

Într-adevăr săptămâna patimilor este cea mai dureroasă perioadă din viaţa Mântuitorului, dar după cum ne-a fost arătat la Evanghelia din Duminica Floriilor, Mântuitorul Hristos vine de bunăvoie spre patima Sa, ştiind ce avea Să pătimească. Noi, cei credincioşi, în această săptamână, trebuie să vărsăm lacrimi de pocăinţă, să ne împăcăm în primul rând cu noi înşine, să iertăm tuturor celor care ne-au greşit nouă, să participăm la slujbele care se săvârşesc în sfintele biserici, să ascultăm Sfânta Evanghelie şi să constientizăm de ce Mântuitorul a pătimit.

Rep: Care este semnificaţia postului? Cum să-l ţinem? Există o stricteţe sau în anumite situaţii este permis ca un credincios să nu ţină chiar un post sever?

Dacă ar trebui să formulăm o definiţie a postului, am putea spune că: postul este înfrânarea de la toate mâncărurile sau, la caz de boală, numai de unele, de asemenea şi de băuturi şi de toate cele lumeşti şi de toate poftele cele rele, pentru ca să poată creştinul să îşi facă rugăciunea lui mai cu înlesnire şi să îi fie milostiv Dumnezeu. Încă şi pentru a ucide poftele trupului şi a primi harul lui Dumnezeu. Deci nu este de ajuns să mâncăm doar mâncăruri fără carne, brânză şi ouă, ci să şi facem fapte de milostenie, să ne rugăm mai mult ca de obicei, să ne îndepărtăm de păcat. Sunt scutiţi de la post copiii, femeile gravide şi batrânii cu afecţiuni grave de sănătate.

Rep: Când ne spovedim şi ce înseamnă acest ritual?

Nu există o dată fixă pentru spovedanie. Ne putem spovedi ori de câte ori ne simţim sufletul împovărat de mulţimea păcatelor, dar mai ales în perioada celor patru posturi rânduite de biserică. Spovedania este destăinuirea rostită a faptelor şi cuvintelor şi a gândurilor viclene, făcută de bunăvoie, cu frângerea inimii, cu osândire de sine, limpede, fără ruşine, cu hotărâre, către un duhovnic rânduit canonic. După ce ne facem un examen al conştiinţei, mergem la duhovnic pentru a ne mărturisi păcatele, mărturisirea trebuie să fie sinceră şi să avem convingerea că duhovnicul este puntea de legătură între noi şi Dumnezeu. Sfânta taină a Spovedaniei se săvârşeşte în sfânta biserică, doar bolnavii nedeplasabili sunt spovediţi acasă.

Rep: De ce ne împărtăşim?

După ce ne-am mărturisit păcatele, la Spovedanie, în faţa duhovnicului, acesta decide dacă suntem vrednici să primim Sfânta Împărtăşanie. Sfânta Împărtăşanie este încununarea spovedaniei şi, implicit, a postului ,,Arvuna vieţii veşnice”. Aşadar, după ce în această perioadă a postului creştinul a postit, trebuie să se spovedească şi apoi, dacă primeşte dezlegare de la duhovnic, să se Împărtăşească.

Rep: Românii înţeleg prin masa de Paşte prepararea anumitor bucate: miel, cozonac, sarmale, borş de miel… Ce este tradiţie şi ce este religie din tot acest festin?

Mielul de Paşti are o semnificaţie tradiţională, izvorâtă din Sfânta Scriptură, unde Mântuitorul Hristos este comparat cu mielul care merge spre patimă fără să se opună: ,,Ca un Miel spre junghiere S-a adus”, de aceea s-a întipărit în tradiţie ca de Sfintele Paşti să se sacrifice miei. Masa de Paşti nu trebuie să fie un motiv de îmbuibare, ci trebuie să fie un motiv de reunire a familiilor în jurul mesei şi de a-şi manifesta bucuria faţă de Miracolul Învierii.

Rep: Foarte la modă acum sunt petrecerile de Paşte, mai ales în rândurile tinerilor. Învierea este un motiv de bucurie pentru credincioşi, dar aş dori să ne spuneţi care este ritualul Învierii şi ce ar trebui să facem în această noapte?

În noaptea de Înviere trebuie să mergem la biserică şi să participăm la toată slujba care se săvârşeşte în această noapte. În vremurile acestea, cei care vin la biserică nu mai participă la toată slujba, vin doar să ia lumină şi apoi se grăbesc să meargă cu lumânările aprinse în cluburi, la petreceri organizate şi în alte locuri, unde, în general, nu este prezent Mântuitorul Hristos.

Rep: Săptămâna ce urmează Paştelui se numeşte Săptămâna Luminată. Ce semnificaţie are?

Săptămâna Luminată este prima săptămână care urmează după Învierea Domnului şi Mântuitorului Nostru Iisus Hristos. Se mai numeşte şi Săptămâna reînnoită (în greceşte Diakaimşimos), pentru că întreaga creaţie este reînnoită prin Domnul şi Mântuitorul Nostru. Se termină în duminica următoare, numită Duminica Tomii. Pentru creştinii ortodocşi, Săptămâna luminată este începutul unei perioade de sărbătoare care se termină după cincizeci de zile la Pogorârea Duhului Sfânt. În Liturgică, această perioadă se numeşte Penticostar. Vinerea din Săptămâna Luminată este numită Vinerea Izvorului Tămăduirii, când se face pomenire, de asemenea, una din minunile Maicii Domnului. În unele locuri, în această zi, se face sfinţirea apei mici, în biserici sau la fântâni şi izvoare.

De la Înviere şi până la Înălţare, creştinii se salută cu Hristos a Înviat şi li se răspunde cu Adevărat a Înviat.

Rep: Ştiu că biserica în care slujiţi, din Parohia Sinaia 2, este în construcţie. Cum ar putea să ajute sinăienii la terminarea ei?

Cei care doresc pot redirecţiona 2% din impozitul pe venit pentru construcţia Bisericii din Platou-Izvor.

Datele de identificare ale Parohiei sunt:

Parohia Ortodoxă Sinaia 2

Cui 12586621

Iban: RO73BRDE300SV19421673000

BRD Buşteni

SURSA: http://www.expresuldesinaia.ro

Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

Soferii model fac toate aceste lucruri! Fa-le si tu!

Nu este deloc greu sa fii un sofer model in trafic, sa conduci prudent si sa ai grija de a…