Diversificarea ofertei turistice existente precum si amenajarea/re-amenajarea turistica permanenta reprezinta un set de decizii importante privind continutul viitorului produs turistic al unei zone. Pozitia geografica a zonei, renumele de care se bucura in randul turistilor romani sau straini, ofera conditii propice pentru dezvoltarea activitatii turistice prin oferirea de servicii de inalta clasa pe tot parcursul anului.

Prezentul studiu este realizat in scopul de a demonstra, inca odata daca mai era nevoie, ce reprezinta statiunile din zona Valea Prahovei ca destinatie turistica pe harta Romaniei, subliniind faptul ca intr-o zona turistica cu potential deosebit trebuie sa existe atat dotari turistice de calitate dar si servicii care sa vina in intampinarea turistilor cu pretentii din ce in ce mai ridicate. In acest sens vom prezenta in cadrul studiului, alaturi de intraga baza tehnico-materiala turistica aferenta statiunilor Sinaia, Busteni si Azuga oportunitatea implementarii in premiera absoluta pe Romania  a unui concept intitulat “Sistem de Turism Local – STL”.

Ca ramura a sectorului tertiar de interferenta, turismul reprezinta in perioada contemporana o varianta strategica pentru numeroase economii nationale, fiind cunoscute efectele sale benefice in plan economic, social, cultural si, intr-o anumita masura, asupra mediului natural. In plan social, turismul raspunde unei multitudini de nevoi umane – de odihna, recreere, cunoastere, ingrijire a sanatatii, destindere, imbogatire a orizontului cultural, comunicare, aventura si altele – ceea ce argumenteaza antrenarea unei ponderi ridicate a populatiei la circulatia turistica. Din acelasi motiv, turismul este considerat un important indicator al calitatii vietii si totodata un mijloc de crestere a acesteia.

Muntele a reprezentat din totdeauna o destinatie preferata pentru refacere, odihna, aventura sau alte nevoi socio-culturale. In acelasi timp, zona turistica atrage atentia investitorilor si organizatorilor, datorita oportunitatilor oferite pentru dezvoltarea unei activitati economice eficiente, astfel ca putem vorbi astazi despre existenta, pe plan mondial, a unei oferte complexe, diversificate (pentru toate gusturile si disponibilitatile banesti) si de marea atractivitate. In tara noastra, turismul se inscrie astazi in tendintele manifestate in general: transformari structurale generate de trecerea la economia de piata, scadera circulatiei turistice, a calitatii echipamentelor si serviciilor, din lipsa surselor investitionale, dificultati generate de intarzierea privatizarii, de fiscalitatea impovaratoare, care nu favorizeaza dezvoltarea turismului, de lipsa coerentei cadrului legislativ, de imaginea negativa a Romaniei propagata peste hotare etc. Aceste tendinte demonstreaza sensibilitatea turismului la stimulii economico-sociali, la convulsiile conjucturale, iar turismul nu face exceptie.

O data cu dezvoltarea turismului din ultimele decenii si transformarea lui intr-o miscare de masa, s-a impus mai mult in atentia investitorilor si promotorilor variatelor forme de turism, tocmai datorita numeroaselor conditii pe care le ofera pentru desfasurarea unei activitati economice cu rezultate benefice. Desigur, au existat si efecte mai putin dorite, in plan social mai ales, dar reactia autoritatilor sau a altor organisme a fost promta si, o data constientizate aceste efecte negative, au fost luate masuri de prevenire sau combatere. Cererea pentru turism a cunoscut, pe plan mondial, o evolutie ascendenta, dar si importante schimbari in ceea ce priveste motivatia deplasarii, sub influenta a numerosi factori, de ordin economic, social – demografic, psihologic, politic, etc.

 

De ce DESTINATIA TURISTICA “VALEA PRAHOVEI” ?

 

Radacinile turismului se situeaza in cateva locuri particulare, si cand spun acest lucru, ma gandesc atat la localizarea spatiala a ofertei, cat si la cerere. Difuziunea turismului in plan social si extinderea amenajarilor sunt practic cele doua fenomene principale si interdependente care constituie esenta evolutiei turismului de orice natura.

Valea Prahovei este localizata din punct de vedere geografic in centrul Romaniei, fiind brazdata de o frumoasa vale, langa padurea sensibila din punct de vedere ecologic si Parcul National Bucegi.   In aceasta regiune se poate ajunge cu trenul sau cu automobilul din Bucuresti sau din orice alt oras al Romaniei; in prezent, aproximativ 500 000 de vizitatori/ an prefera alpinismul, cataratul, skiatul si aspectul oferit de zona.  De asemeni, datorita localizarii si frumusetii unice, zona atrage foarte multe intalniri de afaceri si conferinte.

Punctele tari pe care le poseda zona Valea Prahovei constau in primul rand in frumusetea peisajului, atat in perioada de iarna cat si in perioada de vara, posibilitatea practicarii drumetiilor montane si a cunoasterii obiceiurilor populare traditionale. Un alt punct forte il constituie accesul facil in zona, precum si faptul ca statiunile din zona se numara printre localitatile care compun cea mai cunoscuta salba de statiuni montane din Romania: Sinaia – Busteni – Azuga – Predeal.

Situarea statiunilor turistice din Valea Prahovei le confera o serie de avantaje si reale premise pentru dezvoltarea, pe mai departe, a unui turism competitiv la nivel european. Astfel, traditia in sporturile de iarna si traseele montane de exceptie aflate in vecinatate, recomanda zona, in primul rand, pentru turismul montan. Circuitele montane turistice, partiile de schi, traseele montane mai mult sau mai putin dificile adecvate tuturor turistilor, de la cei mai putin antrenati pana la experti – toate acestea constituie tot atatea premise de dezvoltare a acestui tip de turism.

Un alt tip de turism, de data aceasta de nisa, recomandat atat de perspectivele economice pe care le ofera cat si de caracterul prietenos mediului, este cicloturismul, cu atat mai mult cu cat in apropierea statiunilor exista trasee amenajate pentru mountain bike.

Aflata pe traseul unui drum important DN1, ce leaga 2 provincii istorice – Muntenia si Ardealul – zona Valea Prahovei este deosebit de recomandata pentru turismul de afaceri. Un argument in plus il constituie existenta structurilor de primire turistica aferente, adecvate organizarii reauniunilor, congreselor, intalnirilor de afaceri, etc.

De asemenea, se pot prelua vizitatorii atat din localitatile vecine cat si din orasele aflate pe DN1 – Ploiesti, Campina, Brasov – fiind o alternativa mai placuta pentru turismul de tranzit.

Ultimul, dar nu cel mai lipsit de importanta, tip de turism adecvat caracteristicilor statiunilor de pe Valea Prahovei este turismul de odihna si recreere. Intreaga zona poate deveni destinatia obisnuita atat pentru concediile de lunga durata – de vara sau de iarna – cat si pentru micile sejururi de week-end, constituindu-se intr-o oaza de odihna si relaxare, aflata la o distanta nu foarte mare de orasele importante din Romania.

Viata culturala extrem de bogata si variata a orasului, precum si existenta unor obiective culturale, istorice si ecumenice, impun dezvoltarea unui turism cu valente culturale.

 

Centrul Regional de Resurse in Turism  (CRRT)  din BUSTENI

Busteniul este situate in inima zonei Vaii Prahovei si este considerat o poarta naturala de intrare in Parcul Natural Bucegi, un loc ideal pentru promovarea activitati integratoare in domeniul turismului, intelegand ca evolutia acestuia trebuie facuta pe coordonatele conceptului de turism responsabil prin utilizarea mai multor resurse: informarea actualizata, accesul la expertiza, formarea profesionala, elaborarea de studii, rapoarte, baze de date , identificarea de parteneri, dezvoltarea de retele.

CRRT Busteni este rezultatul unei colaborari eficiente intre Administratia Locala si Fundatia Amfiteatru Bucuresti alaturi de alti parteneri pe proiecte: AJOFM Prahova, Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor (CNFPA), Asociaţia Europeană pentru o Viaţă mai Bună (AEVB), Synthesis Management Consultants – SMC, Diastasi Training and Consulting Services, Bolt International Consulting si alti.

Centrul Regional de Resurse in Turism a initiat dezvoltarea de parteneriate cu comunitatea locala, incercand sa ajute localnicii sa se reintegreze in piata munci prin cursuri de formare si recalificare in domeniul turismului.  Aceasta trebuie sa fie o alaturare a eforturilor autoritatilor locale, oamenilor de afaceri si cetatenilor. CRRT-ul isi aduce sprijinul utilizand experienta proprie in procesul de formare profesionala de specialitate, participare publica, colectare de date, asistenta tehnica si consiliere personala in procesul de luare a deciziilor.

Centrul Regional de Resurse in Turism are personal specializat, stabilitate organizationala si programe efective pentru a-si indeplini potentialul rol in dezvolatrea durabila a turismului din Valea Prahovei utilizand in acest sens mai multe instrumente: “Revista VIP”, “Vacante si calatorii”, “Cuvantul”, “Lumea misterelor”, “Eurocomunitatea medicala”, “Respublica” iar ca structuri  lucrative mentinoam :  ARTE (Agentia Romana de Turism si Evenimente),  Agentia.ro (agentie full service  pentru activitati de PR, publicitate, organizare de evenimente, seminarii, forumuri, actvitati de formare etc), Editura ARTE (actvitati editoriale) si alti parteneri directi: Televiziunea nationala “Travel Mix”, Televiziunea regionala VP-TV, Ziarul regional “Valea Prahovei”, Radio “Best FM” si Revista on-line “Totpal’s Daily News”.

Desi situata in randul zonelor din Romania al caror potential turistic este divers si bogat, destinatia turistica Valea Prahovei nu a reusit sa-l valorifice la adevarata sa valoare. Perioada de dupa 1990 se caracterizeaza printr-un volum al circulatiei turistice interne si internationale relativ scazut, un volum al incasarilor, in principal al celor valutare, nesemnificativ, comparativ cu celelalte tari receptoare din zona. Pentru aflarea variantelor posibile de redresare a turismului si pentru identificarea acelor strategii coerente care sa duca la revigorarea acestui sector CRRT Busteni pune la dispozitie o serie de studii facute la nivel regional si national, care ofera posibilitatea gasirii elementelor de disfunctionalitate ale intregii activitatii turistice din zona.

Ca rezultat al exprimarii internationale a conceptului de dezvoltare durabila, implementarea unor noi concepte si sisteme de lucru (vezi STL) in domeniul turismului, in parteneriat cu grupurile de interes locale, zonale si nationale, este in acest moment considerata ca o prioritate atat de administratia si organizatiile publice locale cat si de beneficiarii directi (localnici si turisti).

 

Oportunitatea implementarii unei Sistem de Turism Local  (STL) in Valea Prahovei

In Europa, regiunile  considera  turismul  ca fiind unul dintre sectoarele de activitate cu cele mai bune perspective de crestere, cu efecte la  crearea de noi locuri de munca, turismul fiind obiectul masurilor prioritare specifice care prevad  modernizarea infrastructurii in toata complexitatea  termenului  si a dezvoltarii si diversificarii  serviciilor legate de turism (noile tehnologii ale informatiei  si comunicarii, retele  culturale, formare de personal calificat etc).

Optimismul  privind valorificarea prin turism a comunitailor  este serios temperat de redusa folosire a patrimoniului (cele mai interesante resurse locale nu sunt , adeseori, disponibile si  echipate pentru  exploatarea turistica), slaba integrare  a subiectilor care se ocupa de turism  – autoritati publice, private, asociatii – si lipsa sinergiei  intre sectoarele  de interventie care ar putea fi conexate turismului.

In Italia Legea nr 135 din 29 martie 2001 (Reforma legislatiei nationale a turismului) stabileste cadru de functinonare a STL (Sistemul de Turism Local).  Factori de omogenitate: artitecturala rurala, patrimoniul ambiental si natural, productia tipica locala, gastronomica si artizanala;

Incepand cu anul 1990, o serie de schimbari fundamentale au survenit in viata locuitorilor din zona Valea Prahovei si a statiunilor care o compun, ceea ce face necesara o gandire unitara a autoritatilor locale, convergenta cu a locuitorilor si oamenilor de afaceri pentru ca acestia sa-si poata contura viitorul; un viitor care nu este nici simplu de prevazut, nici simplu de pregatit

Principalele modificari (unele chiar critice) aparute in spatiul economic, social, cultural, ecologic al localitatii din Valea Prahovei sunt de natura urmatoare:

  • tranzitia industriei spre economia de piata a dus la reducerea sau incetarea activitatii unor intreprinderi din localitate sau din orasele vecine; rata crescuta a somajului!
  • reducerea venitului populatiei (datorita crizei economice) a facut ca numarul turistilor (sursa de venit pentru locuitorii localitatii) sa fie in continua scadere

In acelasi timp zona pastreaza inca elemente de ruralism (arhitectura caselor, practicarea agriculturii, a cresterii animalelor, obiceiuri si traditii locale) care ar trebui incluse intr-o strategie de dezvoltare durabila a turismului local.  Pozitia geografica a Vaii Prahovei aduce beneficii localitatilor din zona, prin potentialul turistic asociat cu frumusetile naturale si cu accesul usor catre Parcul Natural Bucegi ca si oportunitatile oferite de tot ce poate insemna turismul montan.

Avantajul implementari unui Sistem de Turism Local (STL) este ca se pot construi modele agregative si de sinergie intre diversi actori publici si privati care opereaza in teritoriul destinatiei turistice Valea Prahovei, pentru a realiza un program de dezvoltare turistica locala.

STL: este asezat pe coordonate omogene si integrate, cuprinzand  domenii de aplicare teritoriale  si regiunionale  diferite, caracterizate de o oferta integrata a bunurilor culturale, ambientale si de atractie turitstica, inclusiv  produse tipice de agricultura si artizanat local, sau  prezente  difuze a intreprinderilor turistice singure sau asociate.

Integrarea sistemica pune la dispozitie resurse, capacitate de proiectare, getionare si construire de retele de relatii  pentru un program de dezvoltare durabila turistica bazata pe programe consensuale, fara a fi impuse de la centru, fara sa aiba o organizare verticala/piramidala.

Factorii fundamentali pentru construirea unui Sistem de Turism Local (STL):

  • identificarea tipului de legaturi care se instaureaza intre diversi  actori/integrarea marketingului  prdusului  touristic cu cel teritorial, incat sa se conexeze retele teritoriale cu cele de comunicare;
  • mobilizarea disponibilitatii (dorintei) actorilor locali de a coopera/conceptul de colaborare competitiva/activitatea de tip cooperatist/intreprindere colectiva
  • organizarea unei retele  orizontale, pentru a favoriza schimbarea catre un model de colaborare inter-organizational (cu cat mai multe instrumente comune  de tip  portal www, furnizare de servicii pentru retea , city card, call center etc)

Conditionari ale succesului implementari STL

Trebuie mentionat ca elaborarea si implemtarea sitemului de turism local este initiativa unei organizatii neguvernamentale ca raspuns la necesitatile identificate in societatea civila si nu un raspuns la cererea expresa a oamenilor de afaceri sau administratia locala. Astfel motivarea populatiei pentru intelegerea sistemului, garantarea implicarii acestora si insuflarea simtului de proprietate asupra STL sunt elementele esentiale pentru garantarea succesului actiunii

Pasii pentru realizarea unui Sistem de Turism Local (STL) de succes incep cu infiintarea comitetului promotor al zonei care elaboreaza planul de dezvoltare turistica locala urmat de:

  1. Analiza socio-teritoriala, care trebuie  utilizata in faza preliminara a proiectului, primul  pas de definire  a structurii organizatorice si aria geografica a  STL  care sa contina: calitatea legaturilor sociale intre actori, nivelul de integrare existent deja in teritoriu, care contribuie la coeziunea  intre participantii si  activitatea directa  sau indirecta conexata incoming-ului,  modele/experiente organizatorice existente sau consumate, disponibilitatea de colaborare  intre actorii locali prin schimburi de servicii, modul de gasire  a posbilelor forme  de a incepe retelele teritoriale si communicative necesare pentru a gestiona un STL. Pentru a face acestea se folosesc diverse tehnici communicative: focus grupuri, seminarii, intilniri, sondaje etc, pentru a    reflecta cat mai bine conditiile socio-teritoriale ale ariei.
  2. Stabilirea actorilor care participa la STL. Clarificarea gradului de interes, din partea actorilor, si selectarea celor interesati, pentru colaborare, pentru ca numai asigurand o coeziune puternica  se pot realiza  retele inter-organizationale care stiu sa gestioneze mai bine primirea vizitatorilor. Dupa definirea pozitionarii stategice a comunitatii se realizeaza “Planul de dezvoltare turistica”. Instrumentul turistic principal cu care opereaza STL este Planul de marketing turistic territorial
  3. Valorificarea si evaluarea periodica a sistemului turistic local. Evaluarea arata daca avem  o organizatie capabila sa combine  invatarea cu achizitia cunostintelor din domeniul turismului, capabila sa asigure avantaje pentru tranzactiile stakeholders locali, capabila sa-si corecteeze erorile de functionare si  sa introduca solutii innovative cat mai oportune  pentru ca sitemul  sa  poate reactiona adecvat la sfidarile contextului.

 

Dezvoltare durabila a turismului prin system STL sau supravietuire economica?

Resursele naturale (pasunea alpina, padurea, muntele), infrastructura existenta (sosele si drumuri, locuinte, scoli, sistem de alimentare cu apa si gaze etc.), experienta in prestarea serviciilor pentru turisti, o industrie traditionala (fabricarea hartiei, prelucrarea lemnului, oieritul, etc.) sunt premise ale reconsiderarii unor modele de productie care sa poata sustine un proces de supravietuire economica care, treptat, sa se transforme intr-o nastere durabila.

Strategia trebuie insa sa identifice solutiile pentru tinerii localnici, care, din lipsa ofertelor de locuri de munca sunt din ce in ce mai tentati sa paraseasca localitatea saracind astfel potentialului uman si structura sociala.

Puncte vulnerabile pentru evolutie:

Pe parcursul planificarii activitatilor de dezvoltare durabila a turismului zonal urmatoarele aspectele vulnerabile ale asezarii au fost luate in considerare:

  • modificarea modelelor de productie in conditiile economiei libere de piata
  • sosea nationala de mare trafic ce traverseaza zona (producand zgomot si poluarea aerului)
  • nivelul scazut al motivarii si participarii publice al localnicilor si oamenilor de afaceri
  • competitia neconstuctiva intre statiuni ( Sinaia, Busteni, Azuga), in special in turism

Componente zonale pentru sprijinirea dezvoltarii durabile a turismului:

  • Muntele, cu tot ce inseamna acesta (turism, pasuni, padure, posibilitati de cazare, sporturi de iarna si de vara, etc.) se profileaza ca un suport economic stabil in timp, capabil sa sustina activitatea majoritatii locuitorilor din Valea Prahovei.
  • Suprafata agricola /silvica, traditia in cresterea animalelor ( inclusiv prin pasunat pe golurile alpine) poate revigora productia agricola care gaseste o piata locala favorabila
  • Indeletniciri traditionale ( prelucrarea lemnului, in special) trebuie stimulate si promovate
  • Modele de consum traditionale ce includ produse precum fructele de padure, plantele medicinale si cupercile trezesc interesul persoanelor ce vin la odihna si tratament
  • Elemente de arhitectura istorica si rurala ce trebuiesc conservate si restituite comunitatilor
  • Un folclor inca prezent, datini si obiceiuri ce sunt inregistrate in colectivitate, mai ales la populatia in varsta ce pot constitui suportul politicii si programelor pentru dezvoltarea durabila a turismului.

 

Principiile fundamentale ale strategiei de implementare a Sistemului de Turism Local (STL) in zona Valea Prahovei sunt:

Dezvoltarea durabila ramane un concept teoretic care poate orienta traiectoriile unor strategii de dezvoltare economica, sociala si turistica. Sistemul de Turism Local se poate suprapune peste criteriile dezvoltarii durabile, asfel ca, in perspectiva, dezvoltarea turistica sa integreze si nevoile directe al comunitatilor locale (localnici, oameni de afaceri, ong-uri si institutii publice) luand in considerare si cerintele de conservare ale resurselor naturale si de protectiei a mediului.

Premisele stoparii declinului economic si demararea cresterii nivelului de trai, prin aplicarea STL, conditioneaza esential dezvoltarea durabila a turismului si influenteaza semnificativ alegerea obiectivelor strategiei de evolutie a fiecarei localitatii din Valea Prahovei.

Obiectivele implementarii Sistemului de Turism Local (STL)

In urma analizei preliminare efectuate au fost identificate si stabilite mai multe obiective repartizate, din punct de vedere implementare temporara, in trei etape de realizare: pe termen scurt, pe termen mediu si pe termen lung:

Pe termen scurt ( 6 luni – 1 an):

  1. Identificarea potentialului touristic real ala zonei prin realizarea analizei socio-teritoriale
  2. Realizarea bazei de date cu toti furnizorii de servicii turistice (din sector privat, ONG sau bugetar)
  3. Constituirea grupului lucrativ (nucleul) de implementare STL format din staful CRRT, parteneri implicati, viitori anteprenori si cursantii premiati
  4. Realizarea portalului web si altor instrumente de marketing si promovare a “Destinatiei Turistice Valea Prahovei”
  5. Stabilirea conceptiei generala a “produsului turistic zonal” si includerea lui intr-o oferta comuna, specifica zonei.

Pe termen mediu (2 – 3 ani):

  1. Recrutarea si includerea in reteau STL a peste 30 – 40% din potentialul economic zonal
  2. Cresterea cu peste 10% a numarului de locuri de munca existente in piata turistica zonala
  3. Impunerea si mentinerea unui trend ascendant al cifrelor de afaceri inregistrate de firmele cu obiect de activitate in domeniul turismului, alfate in zona si arondate STL
  4. Imbunatatirea si cresterea permanenta a calitatii serviciilor turistice prestate in zona
  5. Perfectionarea continua a personalului activ din domeniul turistic si cresterea permanenta a gradului de satisfactie al turistilor din zona Valea Prahovei

Pe termen lung (peste 4 ani):

  1. Modernizarea infrastructurii existente si dezvoltarea permanenta a acesteia pentru obtinerea performantelor majore in domeniul prestarii serviciilor turistice in zona
  2. Dezvoltarea in parallel a serviciilor conexe turismului contribuind astfel la cresterea veniturilor inregistrate pe comunitatile locale si implicit a nivelului de trai
  3. Identificarea si conservarea monumentelor naturale si antropice din zona, a elementelor de traditie ci cultura locala contribuind astfel la schimbarea in bine a imaginii statiunilor
  4. Ajustarea structurala si modificarea modelelor de productie-consum vizand integrarea in economia zonei a produsului turistic zonal si a promovarii exclusive ca destinatie turistica
  5. Asigurarea sustenabilitatii (autofinantarii) si posibilitatii de dezvoltare continua a retelei de organizatii (firme) care isi asuma voluntar conceptul “Sistemului de Turism Local “.

Toate aceste obiective vor putea fi realizate si imbunatatite doar prin sprijinul si implicarea neconditionata a autoritatilor locale, a comunitatii oamenilor de afaceri, a organizatiilor neguvernamentale si nu in ultimul rand al majoritatii localnicilor din Valea Prahovei.

Valorificarea si evaluarea periodica a “Sistemului Turistic Local” propus este cheia succesului garantat si presupune atentie sporita si implicare maxima din partea tuturor factorilor implicati in procesul de implementare si monitorizare a efectelor economice si sociale obtinute ca rezultat.

Scenarii de realizare a obiectivelor propuse:

In elaborarea strategiei de implementare STL au fost luati in considerare factorii stimulatori si restrictivi pentru dezvoltarea asezarii.   Este de evidentiat ca dezvoltarea durabila a turismului este influentata in permanenta de:

  • nivelul general de dezvoltare economica sociala, la nivel local, zonal  si national
  • existenta retelelor de transport rutier si feroviar ce traverseaza localitatea si care au atat impact pozitiv, cat si negativ.

In consecinta, au fost concepute trei scenarii de realizare a obiectivelor strategice, si anume:

  • scenariul optimist ( o crestere sustinuta a produsului intern brut)
  • scenariul pessimist ( declinul economiei nationale va continua)
  • scenariul realistic (luandu-se in seama existenta infrastructurii de transport auto si feroviar)

Politica economica

In cadrul politicii economice doua programe generale pentru a servi aspectelor sociale ale dezvoltarii au fost planificate, ca urmatoarele:

Programul de creare de noi locuri de munca

  • stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii si antreprenoriatului in turism
  • promovarea turismului zonal ca “destinatie turistica”
  • modernizarea si extinderea bazei materiale deja existente ( in special agreement touristic)
  • promovarea interesului pentru prelucrarea lemnului si artizanatul local traditional
  • reconstructia ecologica a zonei si valorificarea economica specific domeniului turistic
  • crearea de servicii in domeniul turismului si conexe acestuia pentru zonele invecinate
  • imbunatatirea managementului colectarii deseurilor ( colectare selectiva)
  • reconsiderarea practicilor agricole pentru adaptarea acestora la noile conditii ale pietei
  • colectarea, transformarea si vanzarea fructelor de padure, plantelor medicinale si ciupercilor

Programul pentru generare de venituri

  • implementarea programului de dezvoltare antreprenoriala in domeniul turismului si sprijinirea (inclusiv financiara) a infintarii mai multor firme (minim 30 in prima faza)
  • valorificarea caselor situate in apropierea cailor de transport pentru turismul de sfarsit de saptamana, la un pret accesibil si nivel de confort acceptabil, pentru a atrage turistii, in special pe cei tineri. 
  • decorarea caselor cu variate elemente locale ( trofee de vanatoare, unelte folosite pentru prelucrarea lemnului, in dulgherie, alte accesorii traditionale) ce vor atrage vizitatorii
  • pregatirea de cursuri de instruire pentru familiile locale care doresc sa ofere cazare in regim bed and breakfast ( cazare si mic dejun)

Detaliile programelor ( incluzand informatii despre piata de locuinte, viata sociala si educatie, precum si programe de investitii) pot fi urmarite in materialele suplimentare anexate.

Dezvoltarea unei politici ecologice si culturale solide in zona este absolut necesara daca ne propunem  o dezvoltarea durabila a turismului.  In acest sens au fost identificate mai multe cai de actiune:

Politica ecologica

  • conservarea monumentelor naturale representative pentru zona (Sfinx, Babe, etc)
  • promovarea genului de turism activ prietenos mediului (actiuni de voluntariat)
  •  incurajarea ciclismului (montanbike), asigurarea de facilitati pentru biciclisti
  • acordarea de facilitati pentru transportul public, in scop turistic sau de afaceri
  • stimularea comportamentului ecologic atat pentru localnici  cat si pentru turisti
  • masuri active de protectie a peisajului montan traditional (defrisari necontrolate)
  •  identificarea solutiilor pentru managementul efficient al  circuitului apei in natura
  • managementul adecvat al deseurilor, reciclarea si reutilizarea eficienta a deseurilor
  • valorificarea la maxim a surselor regenerabile de energie (soare, vant, apa, etc)
  •  plantare de copaci pentru combaterea eroziunii si alunecarilor de teren
  • asigurarea de facilitati pentru initiativele de ‘eco-afaceri’ sau “eco-turism”

Politica culturala

  • crearea unor programe turistice specific montane (stana traditional, alpinism, etc)
  • evidentierea monumentelor arhitecturale, istorice si memoriale din zona
  • organizarea de tabere tematice de sezon si excursii gen “ Sa ne cunostem orasul”
  • incurajarea artistilor, colectionarilor, pastratorilor de folclor si artizanilor locali
  • imbunatatirea patrimoniului cultural: program de restituiri istorice si traditionale
  • crearea de mici muzee tematice (Ex:  hidro-tehnica traditionala  –  mori de apa pe Prahova)
  • accentuarea potentialului cultural al asezarii prin  atragerea personalitatilor romanesti
  • organizarea de evenimente locale specifice cu relevanta regionala si nationala

Politica ecologica si culturala asigura coerenta planificarii strategice, subliniiind valorile si avantajele destinatiei turistice Valea Prahovei in comparatie cu alte asezari si stimuleaza cooperarea intre autoritati publice locale si societatea civila.

 

Contributia CRRT Busteni la implementarea STL in Valea Prahovei

Turismul reprezinta un potential de aducere de beneficii financiare pentru comunitatile locale, insa necontrolat acesta dar poate crea si probleme.  Personalul Centrului Regional de Resurse in Turism va contribui la dezvoltarea turismului durabil in Valea Prahovei prin mai multe actiuni:

  • Realizarea si prezentarea unor harti noi ale zonei, incluzand sfaturi de drumetie montana si alpinism, promovarea unor noi oportunitati de recreere (Ex: vanatoare de imagini cu plante interesante, animale sau formatiuni geologice inedite),
  • Contributie voluntara la marcarea / re-marcarea unor trasee turistice sau conservarea/ecologizarea anumitor zone.
  • Realizarea unor brosuri cu trasee turistice sau de alpinism cu distanta de parcurs, timpul estimat pentru acces inclusiv cu mentionarea gradului de dificultate, sfaturi menite sa-i protejeze de pericole, de ex. traversarea paraurilor, stanci periculoase, informatii privind starea vremii, etc.
  • Afisaj informatic in legatura cu existenta Parcului National Bucegi, cu regulile de comportament turistic in acest areal (Ex: importanta pastrarii plantelor in habitatul lor natural, prevenirea degradarii, taierii arborilor sau distrugerea formatiunilor geologice, poluarea apelor sau omorarea animalelor, etc).
  • Tiparituri si machete cu principalele puncte de interes touristic din Valea Prahovei, promovand in special obiectivele mai putin cunoscute sau recent redate circuitului touristic.
  • Asigurarea unei biblioteci (reale si virtuale) cu materiale educationale representative pentru zona cuprinzand: monografii si studi locale, ghiduri turistice, materiale audio-video sau tiparite cu obiective turistice representative, material de documentare istorica si pastratoare a traditiilore si folclorului authentic local, cataloage de specialitate pentru intelegerea formatiunilor geologice, identificarea unor specii de flora si fauna montana etc.

Exista interes manifestat in comunitatea locala pentru ca cetatenii sa se poata intalni, sa-si exprime liber ideile, sa ia in considerare solutii posibile si sa ofere recomandari pentru problemele sociale, economice, politice si de dezvoltare locala.  Centrul Regional de Resurse in Turism vine in sprijinul conumitati cu urmatoarele:

  • Asigurarea locul fizic pentru organizarea intalnirilor (birouri, sali, etc) si punerea la dispozitie a logistici necasare (PC, video-priector, flip-chart-uri, etc)
  • Asistenta de specialitate si expertiza necesara in conducerea si incurajrea discutiilor constructive, utilizarea unor instrumente si metode de atragere a implicarii comunitatii in identificarea si analizarea problemelor precum si luarii unor decizii majore privind viitorul lor si al localitatilor pe care le reprezinta.
  • Convocarea periodica oamenilor de afaceri la intruniri deschise cu scopul unor comunicari sau dezbateri cu tematica locala de interes major
  • Realizarea unei baze de date cu nume, numere de telefon si adresele tuturor persoanelor, fizice sau juridice, implicate in activitati directe sau conexe domeniului turistic.
  • Identificarea nevoilor de calificare si specializare in domeniul turismului si plasarea controlata a fortei de munca disponibila.
  • Infintarea unui centru de informare (tel. scurt) si prestari servicii de proximitate (reparatii diverse, interventii de urgent, instalatori, electricieni, baby sitter, catering, gradinari, etc) dedicate exclusiv localnicilor, proprietarilor de case de vacanta si turistilor aflati in zona.
Material realizat de,
CRRT Busteni
www.busteni.crrt.ro
 
Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In Stiri Exclusive

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

Vasilica GRIGORAȘ – Omul și cartea, ființe deopotrivă

„Cărţile sunt fiice ale cerului pogorâte pe pământ ca să aline suferinţele neamului omenes…