ROMAN-Viorel-bue-wbIoan Geana:

Filozofia romano-marxist-socialist-ortodoxa, o conceptie amalgamata despre lume, l-a marginalizat pe Dumnezeu dar nu l-a scos din societate tot asa dupa cum nu erau sanctionati cei care nu divinizau progresul tehnico-stiintific si nu credeau in viitorul luminos al comunismului mai ales dupa 1964. Vezi A. Paunescu, T. Cocaria, I. Avram, M. Preda, Teoctist, I. Ursu, G. Pana, etc. pentru a nominaliza doar exemplele care-mi vin acum in minte din sutele si miile de intelectuali, directori, ministrii, muncitori, tarani si … activisti.

In acelasi timp nerevenirea la normalitate dupa momentul 1989 si mizeria care caracterizeaza in prezent intreaga viata sociala, politica, economica, morala si culturala din Romania are, dupa parerea mea, alte cauze principale mult mai adanci decat facerea sau nerefacerea unitatii crestine, care insa nu poate fi neglijata si cu atat mai mult, ignorata.

Sper sincer ca vizita papei Francisc in Romania sa fie de bun augur pentru poporul roman atat de vitregit, atat inainte de 1989 cat, mai cu seama, dupa 1989 datorita, in principal, necunoasterii si nerespectarii de catre occident – mai rau ca sovieticii – a demnitatii, aspiratiilor si valorilor sale in care oricat s-ar cauta simpatie pentru slavi, in general, si rusi, in special, nu se va gasi in afara de situatia in care se cauta motive pentru a ne legaliza rolul infam de colonie si a ne rapi si ce ne-a mai ramas daca o mai fi ramas ceva.

 

Domnule Geana,

pe baza conversatiei anterioare dintre d-ta si dl. Roman pregatisem un mail pe care vi-l anexez. In el prezint modul meu de abordare a problemei Unirii cu Roma. Cand sa-l trimit am gasit textul de mai jos, care imi este adresat si mie, ceeace ma obliga la un raspuns. Asa cum am scris in anexa, eu evit sa intru in disputa pe teme religioase. Ca urmare ma voi referi doar la ultimul aliniat, cuprinzand unele afirmatii, care in opinia mea sunt discutabile. Despre ce este vorba?

a) „poporul roman atat de vitregit, atat inainte de 1989 cat, mai cu seama, dupa 1989 datorita, in principal, necunoasterii si nerespectarii de catre occident – mai rau ca sovieticii – a demnitatii, aspiratiilor si valorilor sale“

Precizari:

-poporul roman este vitregit pentruca nu stie sa-si ia in maini soarta, accepta conducatorii dictatori si dupa 1989 alege sau tolereza o clasa politica mizerabila.

-nu este datoria Europei sa actioneze pentru prosperitatea poporului roman. In prezent UE incearca sa ne sprijine dar nu din datorie juridica sau morala, ci din interes, pentruca este constienta ca nu va rezista in timp daca nu-si asigura flancul sud-estic. Or, populatiile din aceasta parte a Europei nu pot ramane cu gradul de inapoiere de acum, in conditiile circulatiei libere in interiorul UE

-trebuie facuta o deosebire intre atitudinea cetatenilor si cea a institutiilor statale din occident. Ultimele au semnat cu noi numeroase acorduri si tratate, ne recunosc ca parteneri. Noi suntem aceia (precum Grecia) care ezitam in a respecta aceste tratate. In ce priveste cetateanul de rand din occident, impresiile lui sunt subiective si ele pot fi schimbate numai prin atitudini clare si fapte corecte.

-noi permitem sa plece in Europa cohorte de cersetori si hoti. Noi am hotarat sa inlocuim denumirea de tigan cu cea de rom, desi se suprapune cu numele nostru etnic. Cetatenii din occident ne cunosc prin acesti ambasadori, care ne-au creat o imagine deplorabila.

-in economia de piata este imposibil sa apelezi la criterii morale, sufletesti, de mila si indurare. In economia de piata, la fel ca in natura, pradatorii vaneaza indivizii mai slabi si ii devoreaza fara mila. Dece guvernele noastre nu stiu sau nu vor sa apere pe cetatenii romani si entitatile economice din Romania de acesti pradatori? Guvernele din celelalte tari europene, inclusiv foste membre ale Lagarului socialist, stiu sa o faca.

In ce priveste comparatia de atitudine intre Occident si Sovietici, cu un final favorabil ultimilor, sunt convins ca ea se bazeaza pe o necunoastere crasa a sovieticilor. Eu am negociat 19 ani cu inalti reprezentanti ai URSS si va asigur ca acestia ne tratau cu o mare desconsiderare si aversiune. Toate avantajele economice obtinute de la URSS le-am zmuls noi prin dibacie si santaj politic. Si ei erau interesati ca Romania – punte de legatura cu Bulgaria si cu Adraitica – sa ramana dependenta de ei.

Aceasta era pozitia institutiilor statale. Cat priveste pe cetateni ar fi bine sa aflati atitudinea Biserici Ortodocse Ruse fata de Biserica noastra, atitudine transmisa prin preotimea rusa mirenilor lor.

b) se cauta motive pentru a ne legaliza rolul infam de colonie si a ne rapi si ce ne-a mai ramas daca o mai fi ramas ceva.

Imi vine greu sa combat aceasta afirmatie. Prea multe erori in atat de putine cuvinte. Prea usor folosite fara temei cuvinte grele. Poate cu un alt prilej vom reveni asupra temei.

Cu stima, Stancu Stefan

 

Viorel Roman:

Iata care pot fi „cauzele principale mult mai adanci“ ale dezastrului natiunii romane:

Dupa Marea Schisma si esecul cruciatilor vine invazia mongola din sec. XIII, care-i obliga pe occidentali sa puna la poarta de est a Europei doua santinele, pe polonezi si pe romani, care in perioda interbelica pareau suficient de tari, dar au esuat in al doilea razboi mondial.

  • Dupa 1945 Moscova nu se putea baza pe catolicii polonezi, asa ca s-a aliat cu ortodoxo-comunistii moldo-valahi, au lichidat tot ceea ce era occidenatal in Transilvania, Maramures, Bihor, Banat, dupa care au demarat o modernizare fara occidentalizare, la care ati contribuit si Dv ca ing.
  • 1973 Nicolae Ceausescu face o vizita papei Paul VI, care ii inmanreaza un Memoriu in care remarca ca Bisericile unite din Cehoslovacia, Ungaria, Jugoslavis si Bulgaria n-s interziste, ca in RSR, cu toate ca sunt in sfera de influenta a Moscovei. Vezi:
  • http://www.ziuaveche.ro/exclusiv-zv/dosare-ultrasecrete-exclusiv-zv/dosare-ultrasecrete-stenograma-convorbirii-dintre-ceausescu-si-papa-paul-al-vi-lea-256120.html/
  • Cu acest prilej nu numai ca nu l-a invitat pe papa Paul VI in tara si a desconsiderat Memoriului, Ceausescu s-au distantat si de a treia Roma, Moscova, voind sa faca din Bucuresti a patra Roma, ceea ce este inadmisibil in conditiile necesitatii refacerii unitatii crestine.
  • 1978 Proiectul politic al lui Ceausescu esuiaza (vezi Ioan Talpes), polonezii cu papa Ioan Paul II preiau initiativa desfiintarii Lagarului ortodoxo-comunist. Urmeza un deceniu negru in Romania.
  • 1989, ortodoxo-comunistii moldo-valahi insceneaza o Revolutie cu actori si regizori profesionisti, aleg omul Moscovei si Ion Ilescu continua politica duplicitara bine cunoascuta. Refuza a-l primi pe papa Ioan Paul II in tara, refuza retrocederea celor doua mii de bisericii Bisericii unite cu Roma. Tiganii devin romi roman romanes si incurajati de conationalli Iliescu, Nastase, Vanghelie abat atentia de la problema a romanilor, cu care sunt acuma confundati: Moscova sau Roma?
  • 1999 Fara Iliescu la putere papa Ioan Paul II vine la Bucuresti si deschide porta UE romanilor.
  • 2000 Speriati de popularitatea Fericitului Ioan Paul II ortodoxo-comunistii moldo-valahi il readuc la putere pe Iliescu, care blocheaza orientarea spre Roma. E firesc ca in aceste conditii occidentalii nu pot, n-au voie sa-i ajute pe ortodoxo-comunistii, altfel i-ar confirma in politica lor duplicitara. Nu occidentalii fac din Romania o colonie, ci moldo-valahii tarae dupa ei de un mileniu lanturile grele ale duhovniciei si soborniciei moscovite si constantinopolitane. De cate ori nu le-a dat Roma in acest rastimp o mana de ajutor si ei cand s-au vazut cu sacii in caruta le-a intors spatele? Vzi anul: 1600, 1700, 1859, 1918, 1973, 1999, 2007.
  • 2015, presedintel Klaus Iohannis il invita pe papa Francisc in tara, de rezultatele vizitei va depinde viitorul modernizarii si emanciparii Romaniei. Vor intalege oare moldo-valahii necesitatea unei sinteze cu Scoala Ardeleana, necesitatea dialogului, unirii cu Roma?

 

Mult stimate domnule Geana,

imi permit sa va scriu, fiind si eu unul din destinatarii scrierilor domnului Viorel Roman. Nu ma pot numi nici macar “coseur”, nu pot intra in conversatie sau polemici, dar citesc cu interes cele trimise de domnul Roman. De data asta imi permit sa relatez doar cele traite de mine si poate indirect, aceste randuri vor fi un raspuns la una din intrebarile domniei voastre:

In epoca comunista mergeam destul de des din localitatea in care locuiesc, la Timisoara. Statia de autobus era aproape de Domul catolic din Piata Unirii si intram aproape de fiecare data in Dom. Dupa felul in care oamenii se inchina, iti poti da seama, carei religii ii apartin. Nu arareori intrau ortodocsi in acest Dom. Eu cred, ca omul simplu, omul de rand, omul cu adevarata credinta in Dumnezeu, realizeaza, ca nu religia conteaza, ci CREDINTA! Aceste probleme si le pun cei de sus si nu oamenii de rand.

Totusi, inca un fapt: satul in care locuiesc a fost populat in proportie de 80% de etnici germani. Inainte biserica lor era plina si in duminicile de peste an, dar mai ales de sarbatori. Dupa emigrarea lor, biserica era aproape goala. Un gest impresionant facut de preotul ortodox din localitate: de Sfintele Pasti (catolice) a propus credinciosilor ortodocsi sa participe la Slujba de Inviere. Biserica a fost iar plina!

Cu cele mai sincere urari de bine, Doina Stoia-Osorheian (pensionara)

 

Ioan Geana:

Pe masura descoperirii de noi tehnici si tehnologii in domeniul arheologiei, stiinta se confrunta cu tot mai multe mistere a caror dezlegare, bazata pe ultimele descoperiri, incearca sa o dea savanti ca prof. Foster Gable & comp. care nu sunt scriitori de romane s.f. ca Jules Verne, Isac Asimov, Erik von Deniken,etc. In context, toate religiile par să promoveze povesti similare dandu-le insa explicatii si interpretari de natura divina, dar divinitatea insasi este contestata, discutata si interpretata de oameni ca Newton, Einstein, Bohr, Planck, Hawking, etc.

In prezent multi considera ca religia a fost si este inca folosită pe post de tehnică de manipulare și menținere în obscurantism și prostie a întregii umanităţi, fiind de bun augur noile orientari ale Vaticanului si ale Papei Francisc privind unele dogme catolice menite sa conduca la liniste, progres si buna stare in lume.

In aceste conditii, cine si de ce isi mai dorește ca omenirea să nu afle adevărul ?

 

Viorel Roman:

In afara adevarului nu suntem liberi, de aceea suntem obligati sa-l cautam. Ceea ce nu-i usor pentru ca numai aparent avem un adevar al credintei si altul al stiintei.

Profetii israeliti si filozofii greci au pus bazele credintei si ratiunii. Profetii credeau in Dumnezeu, pe cand filozofii credea in ratiune, dupa ei miturile, religia era o tehnică de menținere în obscurantism și prostie, cum formulati si Dv. Am observat ca multi ing. inclina spre filozofia lui Platon. Am analizat succint pe trei pagini acest subiect in articolul „Credinta si ratiunea“, care se bucura de interes, dovada ca tema e de mare actualitate. Vezi:

Dictatura de dezvoltare marxist-leninista l-a scos pe Dumnezeu din societate, iar in locul Lui era celabrat, divinizat Progresul tehnico-stiintific si sanctionati cei care nu credeau in viitorul luminos din comunism. Asta a deformat societatea fara liberatea cuvantului sau de miscare, asa ca si dupa 1989 revenirea la normalitate e mai dificila decat s-a presupus, pentru ca refacerea unitatii crestine n-a avut lor. Vedeti pretutindeni o criza, o nemultumire, o lehamite quasi generalizata.

In aceste conditii vitrege venirea papei Fancisc in Romania este un moment crucial pentru toti romanii si ma bucur ca ati sesizat si Dv acest lucru.

 

Moldo-valahii si Scoala Ardeleana. Un dialog (IV.)

Ioan Geana:

Multumindu-va pentru competenta si eleganta lectie de istorie si tinand seama de faptul ca in urma cu multi ani prof. N. Parhon, nepotul acad. C.I.Parhon, intr-o discutie cu o terta persoana m-a apreciat ca un desavarsit cozeur, respectiv genul de om care stie foarte putine despre foarte multe, profitand de bunavointa Dvs. si fara a va rapi din timp, imi permit sa exprim cateva nedumiri, respectiv :

1 – Mihai Viteazu a fost decapitat deoarece nu a reusit sa refaca unitatea spirituala a muntenilor, ardelenilor si moldovenilor ?

2 – Ortodocsi romani din Transilvania descopera originea latina a neamului numai ca urmare a unirii cu Roma ?

3 – De ce Bogdan Petriceicu Hasdeu in articolul “Perit-au Dacii” din 1860 clama exagerarile si erorile Scolii ardelene si a urmasilor si discpolilor ei ?

4 – Admitand ca unirea cu Roma ar fi avut loc, A.I.Cuza nu ar fi fost detronat si s-ar fi reusit atunci realizarea Romaniei Mari ?

5 – Daca B.O.R. ar fi fost unita cu Vaticanul, arbitrajul de la Viena din 30 aug. 1940 nu ar fi avut loc tinand seama si de relatiile lui Mussolini si Hitler cu Sfantul Scaun ?

6 – Daca B.O.R. s-ar fi numit B.C.R., Churchill ar fi scris in celebrul sau bilet la intelegerea de la Yalta din febr. 1945, Romania 10% URSS si 90 % Aliatii si Grecia 90% URSS si 10% Aliatii si tot balamucul celor 70 de ani care au urmat in Romania, si nu numai, ar mai fi avut loc ?

Cu respec, I. Geana

 

Viorel Roman:

exact aceleasi intrebari fundamentale mi le-am pus si eu si iata la ce concluzii am ajuns:

1 – Mihai Viteazul era deasupra spiritului vremii in care a trait. Sfinta Liga condusa de Papa Clemens VIII si Imparatul Rudolf II l-a primit pe Mihai cu bratele deschise in Liga si l-au indemant sa paraseasca ierarhia soborniciasca straina de neam si sa revina in tabara occidentalilor. Unificarea Transilvaniei cu Tara Romaneasca si Moldova sub auspiciile papei n-a durat pentru ca Mihai Viteazu nu a mers pe linia Romei. Acest refuz si orientarea lui subversiva spre Moscova si Constantinopol i-au fost fatale. A fost ucis de un general al Sfintei Ligi, iar ortodocsii au recazut apoi din nou in servitudinea orientala, dezmembrati in mai multe provincii, complet dependente de straini. Din aceleasi considerente si dupa aproape acelasi scenariu, acest destin tragic l-au avut dupa Mihai Viteazul, Tudor Vladimirescu, Ion Antonescu si Nicolae Ceausescu, chiar daca asasinii au fost, pentru primul din tabara greceasca si pentru ultimi doi, mina lunga a Moscovei. Aspiratia romanilor de a revenii in civilizatia latina, de care au fost izolati de greco-ptavoslavnici, este contracarata cu succes de Constantinopol si de “a treia Roma”, Moscova. Tranzitia, reforma, reintegrarea din zilele noastre in structurile euro-atlantice nu se deosebesc de eforturile lui Mihai Viteazul, chiar daca limbajul nostru este mai sofisticat si mijloacele propagandei raspindesc o ceata mai densa, peste un adevar elementar. Dilema romanilor este simpla si mereu aceiasi – Moscova sau Roma? Spre cine ne orientam? Mai ales in vremuri de restriste. Incercarile de a trage de timp, de a folosi intermediari dubiosi, tinte false si chiar de a folosi duplicitatea bizantina pentru a eluda optiunea noastra fundamentala duc cu necesitate spre dezastre nationale si moartea conducatorilor.

2 – Asa este, Biserica unita cu Roma, Scoala Ardeleana a formulat programul de emancipare sociala si nationala. Cronicarii moldoveni sub influenta Cracoviei romano-catolice sunt oarecum premergatori, dar n-au putut ajunge la nivelul Scolii Ardelene, fiind suspusi secole de a randul Sultanului musulman turc si patriarhului sau grec, fara a lua in considerare imbratisarea inabusitoare a Tarului rus, protectorul tuturor ortodocsilor si in zilele noastre.

3 – Bogdan Petriceicu Hasdeu merge pe linia catolicismului polonez, mult mai generos fata de moldoveni (nu i-a ocupat militar militar niciodata) decat ungurii, care i-a ocupat militar pe ardeleni, maramureseni, bihoreni, banateni si terorizat, maghiarizar secole de a randul. Chiat si azi UDMR se simte superior ortodocsilor si e mereu la guvernare in alianta cu ortodoxo-comunistii moldo-valahi, uniti in cugent si simtiri inpotriva Bisericii unite cu Roma, inpotriva emanciparii, occidentalizarii neamului. Intrarea in Europa, dupa Alianta Bucuresti & UDMR, trece prin Budapesta, se face prin maghiarii catolicizati, occcidentalizati, care au misiunea apostolica de ai readuce la Roma pe schismatici. De fapt ei vor maghiarizarea ortodocsilor, nu emanciparea si occidentalizarea lor.

4 – Cuza si Kogalniceanu erau, ca Mihai Viteazul, deasupra spiritului vremii in care au trait. Chiar reprezentatii Romei au fost depasiti de viziunea, oferta moldo-valahilor, dupa 1860. Pe de alta parte boierii moldo-valahi au optat printr-un puci pentru masonerie, curente culturale occidentale, frantuzesti si dinastie germana. Asa s-au perpetuat pana in zilele noastre duplicitatea, clientelismul, nepotismul si coruptia de la Bucuresti. Furtul si minciuna ca forme de protest legitime.

5 – Intr-adevar daca Romania Mare era unita cu Roma, cum spera Adunarea de la Alba Iulia si Blaj, daca s-ar fi format o mare dioceza romana, arbitrajul celor doi romano-catolici Adolf Hitler si Mussolini n-ar fi fost atat de lejer in a decide soarta unui popor frate de la periferia Sfantului Imperiu Roman. Sfantul Parinte ar fi avut cu singuranta un cuvant greu de spus. Fiind insa vorba de ortodocsi dependenti, duplicitari, orientati spre Moscova si Constantinopol, Dikatul dela Viena a fost acceptat de toata lumea fara probleme, dupa cum bine stiti.

6 – Acelasi lucru este valabil si pentru intelegerea de geambasi dintre Churchill si Stalin. Ei nu sunt criminali numai pentru ca au castigat razboiul. Trebuie sa intelegem, acceptam, char daca este dificil dupa indobidocirea cu larg caracter de masa a poporului de catre ortodoxo-comunistiii moldo-valahi. Ortodocsii n-au facut parte din Sfantul Imperiu Roman, n-au apartinut de Roma, n-au fost niciodata parte din occident si nu sunt nici azi, de facto, subiect de drept (vedeti nivelul lor de trai si falimentul cronic greco-ortodox), ci toletati, dupa cum e foarte usor de observat in destinele tragice ale eroilor neamului Mihai Viteazul, Tudor Vladimirescu, Alexandru Cuza, Ion Antonescu, Nicole si Elena Ceausescu, quasi tragi-comice ale presedintilor duplicitari ortodoxo-comunisti moldo-valahi Ion Iliescu, Emil Constantinescu, Traian Basescu si a prim-ministrilor infractori Adrian Nastase si Victor Ponta.

Ar mai fi multe de spus, oricum, mi-a facut o mare placere sa constat ca de o parte si alta a Cortinei de Fier, sau azi de Argint, ne preocupa de fapt aceleasi chestiuni fundamentale.

De aceea va multumesc din inima si va sunt recunoscator pentru acest dialog de la distanta.

Pe curand, Al DV,

 

Moldo-valahii si Scoala Ardeleana. Un dialog (III.)

Ioan Geana:

Lecturand materiale documentate si interesante trimise de Dvs., scrierile gen. Ioan Talpes, alte documente secante ori tangente temei abordate, inclusiv un fel de minisondaj printre rude, prieteni si cunostinte pe aceeasi tema, am incercat o ordonare a propriilor neclaritati/idei care dupa unii ne apartin dupa altii, nu, si m-am oprit la cateva dintre care :

1. A facut cineva sau ceva un sondaj, un calcul sau macar o apreciere despre cati din cei 2,2 mil. de crestini din care 1,1 romano-catolici o,8 protestanti si o,3 ortodoxi si monofiziti, sunt de acord sau nu, cu unificarea ori, cel putin, interesati de aceasta actiune ?

2. A facut cineva sau ceva o apreciere privind locul pe are l-ar ocupa aceasta actiune , pe o scara de 1 la 10, in topul marilor probleme care confrunta omenirea ?

3. Au fost facute studii privind impactul de/la nivel geo/macro in toate domeniile, pe care l-ar produce aceasta actiune ?… si lista intrebarilor ar putea continua, mai ales ca, spre ex., la Conciliul II din 1962-65 s-au elaborat si adoptat 16 documente, numar care va fi depasit cu mult in cazul in care s-ar studia toate implicatiile unificarii.

Este posibil ca aceste date sa existe si datorita modestiei surselor mele de informare sa nu le cunosc, situatie in care as multumii daca mi s-ar indica, mai cu seama ca din 100 subiecti sondati a rezultat ca doar 11 par a fi interesati de problema.

In In avion, Papa Francisc a fost rugat de către jurnalistul rus Alexey Bukalov (şeful biroului din Roma al ITAR-TAS) să comenteze celebrarea a 1025 de ani de la creştinarea Rusiei. Răspunsul este un discurs admirativ tocmai asupra „tradiţionalismului“ care în spaţiul românesc este blamat: „Bisericile ortodoxe au păstrat Liturghia originală.

Ei (ortodocşii – n.a.) au păstrat-o, o cântă, Îl adoră pe Dumnezeu.

Noi ne-am pierdut puţin simţul adorării Lui.

Ei Îl cinstesc pe Dumnezeu şi Îi cântă cântece de preamărire fără să ţină seama de timp.

Într-o zi, vorbind despre Biserica occidentală, mi s-a spus ‹‹ex Oriente lux, ex Occidente luxus››. Adică din orient provine lumina iar din occident societatea consumului şi a bunăstării care a făcut atâta rău.

În schimb, ortodocşii au păstrat frumuseţea a lui Dumnezeu în centru. Avem atâta nevoie de aerul proaspăt al orientului şi de această lumină pe care o emană!“

Bergoglio( viitorul Papa Francisc I ): Un iezuit foarte inteligent obişnuia să spună un fel de banc despre un tip care alerga cerând ajutor. Cel care îl urmărea era un asasin? Un hoţ? Nu… Era un mediocru cu putere. Într-adevăr, vai de cei aflaţi sub un mediocru cu fumuri. Când unui mediocru i se urcă fumurile la cap şi i se dă şi un strop de putere, vai de cei care depind de el. Tata îmi spunea întotdeauna: „Salută-i pe oameni când urci pentru că îi vei găsi când vei coborî. Nu ţi-o lua în cap.“ Autoritatea vine de sus; cum e folosită este cu totul altceva. (…) Oamenii Bisericii au ambiţii, există — în mod regretabil — păcatul carierismului. Suntem umani şi suntem tentaţi, trebuie să fim foarte atenţi şi să păstrăm miruirea pe care o primim fiindcă este un dar de la Dumnezeu. „Feliile de tort“ ale puterii, care au existat şi continuă să existe în Biserică, se datorează condiţiei noastre umane. Dar în acel moment încetezi să mai fii un ales întru slujire şi devii un individ care alege să trăiască aşa cum vrea şi se amestecă în murdăria interioară.

Cu alese sentimente, Ioan Geana

 

Viorel Roman:

Biserica ortodoxa e subordonata, in simfonie cu puterea laica, care le plateste salarii, finanteaza Catedrala Mantuirii Neamului. Biserica romano-catolica a denuntat dupa Marea Schisma 1054 aceasta subordonare si e in relatii de egalitate, contractuale cu puterea laica. Vezi Concordatul.

Probabil de aceea ortodocsii moldo-valahi vad in unirea cu Roma o subordonare fata de Papa, ca fata de Sultan, Tar, Secretar General al PCR, nu de contract intre frati, egali. Mai ales ca ei vad in contract, concurenta, capitalismu o lezare a dragostei care trebuie sa existe intre frati crestini.

Daca ar fi sa luam in considerare voce poporului, sondajele la care va referiri, este usor de observat ca trei-patru milioane de ortodocsi s-au pus sub protectia Patriathul Occidentului, traiasc in UE. Cei care vor sa munceasca sub Putin, seful Bisericii Ruse si protectorul tuturor ortodocsilor este infim.

Asta nu inseamna ca ortodoxia nu este cealalata fata a aceleasi monede, de care are mare nevoie crestinismul occidental, dupa cum bine ati obervat la papa Francisc.

  • 1999 la venirea Fericitului papa Ioan Paul II la Bucuresti am publicat o carte „De la Ram la Roma“ la Bucuresti, care s-a bucurat de aprecierea chiar a Fericitului, probabil pentru ca am schitat cateva coordonate ale istoriei, cum au ajuns moldo-valahi in lanturile grele ale soborniciei si duhovniciei moscovite si constantinopolitane si cum s-au emancipat ei prin Biserca Unita, Scoala Ardeleana.

Acum lucrez la o nou carte, „Romania 2015. Papa Francisc in Romania“, care e mai bine zis, continuarea celei de mai sus, cu consideratiile mele si ale criticilor mei, din ultimi 15 ani.

Interesul DV ma bucura si incurajeaza sa va prezin mai jos o sinteza a milenarii problematicii: Apropiata vizita a papei in Romania ne obliga sa trecem in vedere evolutia modelelor romanilor, cel ortodox modo-valah si cel unit cu Roma, latinist, al Scolii Ardelene. Carpatii despart orientul de occident atat fizic, cat si spiritual, social-politic.

  • 1054 Marea Schisma. Constantinopolul si Roma se anatemizeaza reciproc.
  • 1214 Cruciatii refac pentru scurt timp unitatea crestina.

 

 Papa Francisc in Romania

  • 1439 Imparatul Bizatului si papa de la Roma refac la Conciliul de la Florenta unitatea crestina, dar Constantinopolul cade sub turci si Luther face reforma.
  • 1600 Mihai Viteazul adera la Liga Crestina a Sfantului Imperiu Roman condusa de papa, reface unitatea nationala, dar cea spiritual esuieaza si e decapitat.
  • 1700 Ortodocsii romani din Transilvania se unesc cu Roma, descopera astfel originea latina a neamului si Scoala latinista,  Ardelena formleaza Programl de emancipare nationala, care intra in conflict cu atat cu maghiarii, cat si cu greco-slavii din Tarile Romane.
  • 1859 Alexandru Cuza uneste Moldova cu Munteania. Unirea cu Roma esuiaza.
  • 1918 Romania Mare este visul implinit al lui Mihai Viteazul, Cuza si nu in ultimul rand al Scolii Ardelene. Unirea cu Roma esuiaza / Romania Mare se dezmembreaza.
  • 1948 Biserica unita cu Roma e integrata in Biserica moldo-valaha. Modelul de viata occidental e interzis, cel ortodoxo-comunist modo-valah devine dictatorial pana in anul 1989.
  • 1962-65 In vremea Conciliului de la Vatican, papa Paul VI s-a intalnit cu patriarhul ortodox Athenagoras (aroman) si au revocat decretele de excomunicare. Un Sinod Ortodox nu a avut loc, totusi ridicarea anateimei a generat o destindere in Lagarul ortodoxo-comunist, care sub Mihail S. Gorbaciov si Fericitul Ioan Paul II s-a  incheiat cu renuntarea la marxism-leninism si la Cortina de Fier.
  • 1973 Nicolae Ceausescu este in vizita la papa Paul VI, care  il asigura de sprijin si ii inmaneaza un memoriu legat de soarta Bisericii unite. (anexe) Dupa un deceniu de bunstarea, cand a iesit  la iveala reaua credinta a Dictatorului, e lichidat.
  • 1989 Dupa desfiintarea Lagarului moscovit si a Cortinei de Fier, Biserica unita cu Roma este tolerata, bisericile si bunurile nu sunt insa retrocedate. Modelul moldo-valah incearca sa   domine Transilvania si Banatul cu ajutorul maghiarilor / UDMR.
  • 1991 Ion Iliescu, reprezentant al curentului ortodoxo-comunist  moldo-valah merge in vizita la Ferictul Ioan Paul II la Roma, dar  refuza sa-l primeasca in Romania.
  • 1999 Emil Constantinescu il invita la Bucuresti si Fericitul Ioan Paul II este primit calduros de sute de mii de credinciosi, care  scandeza UNIRE, UNIRE. Aderarea Romaniei la UE/ NATO, la  civilizatia occidentala devine apoi realitate.
  • 2013 Traian Basescu este primit la Roma de papa Benedict

 

XVI.

2015 Klaus Iohannis il invita pe papa Francisc. Climatul in  care va avea loc aceasta vizita in ajunul Marelui si Sfantului Sinod  Panortodox si a Anului Sfant la Roma :  Papa Francisc a lansat la Istanbul un apel ferm pentru unitatea  Bisericilor Catolică și Ortodoxă, despărțite de un mileniu, arătând  că victimele războaielor și tinerii cer ca acest pas istoric să fie  făcut.

„Singurul lucru pe care îl dorește Biserica Catolică și pe care îl  urmăresc ca Episcop al Romei (…) este comuniunea cu Bisericile  Ortodoxe”, a asigurat Suveranul Pontif într-un mesaj citit în fața Patriarhului Ecumenic al Constatinopolului, Bartolomeu I, după  ce au participat împreună la o liturghie.

De o importanță excepțională în mesaj este faptul că Papa a  ținut să sublinieze că nu există nici o pretenție din partea catolicilor:  „Biserică Catolică nu dorește să impună nici o condiție, în afara  celei a profesiunii de credință comune. Suntem gata că să cautăm  împreună modalitățile prin care să garantăm unitatea necesară a Bisericii în condițiile actuale.”

Francisc și-a continuat mesajul istoric: „În lumea de astăzi se ridică cu putere voci pe care nu putem să nu le auzim și care cer

Bisericilor noastre să-și asume până la capăt condiția de discipoli ai Domnului nostru Iisus Hristos”.

Cu multumiri pe scrisoare din 31 iulie, si cele mai bune ganduri, pe curand, al DV

 

Moldo-valahii si Scoala Ardeleana. Un dialog (II.)

Stimate D-le prof. dr. Viorel Roman,

Ma simt onorat de atentia acordata stangaciului meu mesaj si imi permit ca in stilul caracteristic sa-mi exprim unele nedumeriri si pareri, cu scuzele de rigoare pentru erori si inadvertente.

Am inteles, atat cat am inteles, din articolele citite ca o parte insemnata din eforturile Dvs. au fost si sunt orientate spre realizarea unui tel nobil pe care l-a initiat si pentru care a militat Preafericitul Papa Ioan Paul al II-lea, idee la care au aderat mai multi intelectuali de valoare din Romania printre care si I.P.S. Nicolae, Mitropolitul Banatului.

Nu dispun de cultura si mijloacele necesare pentru a fi o voce in domeniu dar d.p.m.d.v. ideia unificarii celor doua biserici, Catolica si Ortodoxa, este salutara pentru toti crestini si nu numai, asa cum am discutat si la Baile Herculane.

Imi dau seama ca in fata realizarii acestui tel care ar rezolva multe din problemele care preocupa omenirea in confruntarea ei cu atatea vicisitudini printre care politicile de globalizare si efectele lor nu pot fi neglijate, sunt multe alte piedici si impedimente.

Asa cum am scris mai sus, neavand capacitatea necesara pentru o abordare mai de doame ajuta, am sa ma limitez la un singur aspect minor dar care se incadreaza in aceasta problematica.

Spre exemplu “Daca reusea puciul parlamentar din 2012 si Iliescu / Ponta reveneu la Putere 2014, orientarea ortodoxo-comunista moldo-valahi era evident euroasiatica” ca sa va citez, mi se pare cel putin discutabila deoarece cunoscand o parte din cei implicati cred nu exista motive pentru a-i suspecta de asemenea orientari iar cantecele de sirena ale Monicai Macovei si Traian Basescu & comp nu ar trebui sa se bucure de credibilitate, macar in comparatie cu acad. Dinu Giurescu, Dan Berindei, prof. Ilie Serbanescu si multi altii.

In acest context imi permit sa cred ca daca occidentul ar renunta la ideia proasta a colonizarii Romaniei cu orice pret si in orice conditii, respectand parerile, doleantele, aspiratiile si demnitatea unui popor care nu este de ici de colo, toata lumea ar fi castigata, inclusiv cauza pentru care militati.

Cu scuze, daca am deranjat, cu aceleasi sentimente de stima si consideratie,

Ioan Geana

 

Iubite confrate, mult stimate domnule dr. Geana,

nu noi ne alegem IDEEA, ci ea ne subjuga pe noi, EA ne biciuieste spre arena, ca sa luptam pentru EA ca gladiatori.

Asa a sintetizat Henrich Heine in sec. 19, ceea ce ni se potriveste si noua, stangaci gladiatori pentru ideea emanciparii neamului in sec. 21, in arena uramasilor legiunilor pierdute la Dunarea de Jos.

D-ul presedinte Ion Iliescu este ca si Dinu Giurescu, Dan Berindei, Ilie Serbanescu, reprezentant al curentului ortodoxo-comunist moldo-valah potrivnic Unirii cu Roma. El a impiedicat cat a putut venirea Fericitului Ioan Paul II la Bucuresti si cand s-a vazut succesul vizitei, a fost imediat reales a treia oara, ilegal, de aceiasi potrivnicii dialogului cu Roma.

Am fost la Blaj aniversatrs a 250 de ani de scriere romaneasca. Presedintele Iliescu si prim-ministru sau Nastase au fost asteptati degeaba. Ei fiind tigani romanes romi s-au lasat usor instrumentalizati de fundamentalisti moldo-valahi, care vor ca modelul lor de viata sa fie urmat de toti romanii, nu de modelul occidental al Scoalii Ardeleane. Aici e marul discordiei: Moscova sau Roma?

Am motive sa ma indoiesc de orientarea pro-ocidentala a Partidei ortodoxo-comuniste PMR, PCR, FSN, USL, PC si a conducatorilor Iliescu / Nastase / Ponta. D-na Monica Macovei este de partea cealalalta a baricadei, pentru Roma, pentru occident. Nu euroasia!

In ceea ce priveste neocolonialismului occidental din Romania, idee raspandita de catre aceiasi ortodoxo-comunisti, care au dus tara de isbeliste, adica de Partidul d-lui Iliescu si a prim ministrilor sai infractori, dati-mi voi sa va prezint o recenzia a carti lui Ioan Talpes de la Toplet;

… si entru a ma face mai bine intales privind Tziganizarea Romaniei mai adaug si

Pe curand, cu cele mai bune ganduri, al Domniei Voatre,

Viorel Roman

Moldo-valahii si Scoala Ardeleana. Un dialog (I.)

Stimate d-le prof. dr. V. Roman,

Imi amintesc cu multa placere de intalnirea si discutiile noastre de acum cativa ani de la Baile herculne si am citit cu aceeasi placere si atentie-atat cat mi-au permis varsta si cultura-interesantele si documentatele Dvs. materiale pe teme de interes major, ale Europei in general si ale Romanei in particular, apreciind faptul ca desi plecat de atatia ani si cu o activitate la nivel planetar (cred ca nu exagerez) nu v-ati uitat tara de bastina careia ii purtati de grija cel putin la nivel ideologic si geopolitic.

M-ar bucura o noua intalnire care pare, insa, putin probabila dat fiind timpul Dvs.limitat si starea mea de sanatate, deaceea imi permit sa va redirectionez, din cand in cand, e-mailuri si sa va trimit unele pareri personale cu privire la unele idei enuntate de Dvs.

Cu scuzele de rigoare pentru modul tehnicist, modest documentat si puternic incoerent am sa incep prin a pune cateva intrebari, respectiv :

  1. Apreciati ca in urma referendumului, Anglia va parasi U.E.cunoscand ca aceasta situatie cu urmari imprevizibile a devenit dintr-o vaga posibilitate o certa probabilitate ?
  1. De ce considerati ca romanii stau cu un picior in Europa si cu celalalt in Eurasia cand jumatate din sacii nostri sunt in caruta Europei tractata de Germania si jumatate in caruta NATO impinsa de SUA ?
  1. De ce credeti ca noi romani, cei care locuim in Romana, mai credem in satrapia asiatico-stalinista si ca, in conditiile globalizarii, toate drumurile duc la Roma ?

Plecat de mult timp din Romania nu aveti de unde sa stiti ca termenul de Moldo-Valahi este folosit cu precadere in mediul istoric iar termeni ca greco-catolici, greco-ortodoxi, sobornicii, duhovnicii moscovite sau de aiureat sunt folosti in mediul clerical, poporul roman avand alte prioritati si oportunutati.

Cu respect si consideratie

Dr.ing. Ioan Geana.

Caransebes-Romana

 

Mult stimate domnule dr. ing. Ioan Geana,

si eu imi amintesc cu placere de intalnirea noastra de la Herculane si va multumesc pentru bunavointa acordata incercarilor mele.

Moldo-valahii au stat 500 de ani robi sub sultantul turc si patriarhului sau grec, pe cand ardelenii au fost in Sfantul Imperiu German de Natiune Germana ortodocsi tolerati (cam sunt si azi toti ortodocsii), apoi dupa 1700, dupa unirea cu Roma cu drepturi ca cetateni occidentali.

Nu-i putem baga pe toti intr-o oala cum incearca, vrea Partida ortodoxo-comunista / socialista FRN, PMR, PCR, FSN, PDSR, PSD, USL, PC. Bucurestiul crede ca e singurul mod de viata pe care trebuie sa-l urmeze toti romanii, cu toate ca se vede de la o posta lanturile grele ale duhovniciei si soborniciei moscovite si constantinopolitane. (expresie interbelica)

Presedintii ortodoxo-comunisti moldo-valahi Ceausescu, Iliescu, Constaninescu, Basescu au interzis, persecutat, marginalizat Biserica Unita, Scoala Ardeleana, garantia apartenentei romanilor la Occident, UE/NATO.

Daca reusea puciul parlamentar din 2012 si Iliescu / Ponta reveneu la Putere 2014, orientarea ortodoxo-comunista moldo-valahi era evident euroasiatica.

Si cu un presedinte catolic, care a trecut prin reforma lui Luther, Klaus Iohannis, vedeti ce rezistenta opun ortodocsii moldo-valahii curentului prooccidental, pe care nici nu-l intaleg, nici nu-l accepta. Nu-s copti, se spunea in perioada interbelica.

Am tratat chestiunea asta in multe articole, le gasiti pe internet usor, cu google:

La periferia Sfantului Imperiu Roman / UE, Anglia si Grecia n-au apartinut niciodata de el, de aceea au mari dificultati de adaptare, integrare si se folosesc de referednumuri pentru a testa pana unde pot merge. Uitati-va pe blogul meu

si daca vreti sa comentati, ar fi o onoare pentru mine sa colaboram in cautarea adevarului.

In speranta unei revederi, primiti, va rog, asigurarea celor mai bune sentimente de considerare si respect, al DV, vr

Bremen la 28 iulie 2015

Load More Related Articles
Load More By Mihai Mircea Totpal
Load More In Stiri Exclusive

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Check Also

Copilul tau se uita ore in sir la desene? Cum ii influenteaza ele modul de a gandi si actiona?

Fiecare parinte trebuie sa stie asta! In timpul socializarii si ca urmare a acesteia, oame…